Halacha OnlineHalacha for the Frum Jew
Dwelling in the Succah

Yom TovHalachos of Arbah Minim

One should try to acquire his own set of arbah minim and not borrow from others[1] רמ"א תרנח,ט. והטעם, כיון שרוב אנשים אינם יודעים איך להקנות לחביריהם, וגם כשיד הרבה אנשים ממשמשים בו נפסל, וגם כדי לקיים הנענועים בהלל כתיקונם (מ"ב שם). . Regarding how much to spend, see {Proper Fulfillment of Mitzvos.}

(Note: the following rules are based on the Mishna Brura, in order of importance; followed by additional stringencies, listed mostly in chronological order, with those mentioned in earlier sources listed before those mentioned in later ones. At the end of each list, there is a list of uncommon but important details which can render the item posul.)

A. Esrog

1. The esrog should preferably be from a variety which is assumed not to be grafted[2] ע' מ"ב (תרמח, סה) דאתרוג מורכב פסול, דלא מקרי אתרוג כלל. ואם אין לו אתרוג אחר, יקחנו כל ז' בלא ברכה, ויש מחמירין משום דלמא אתי למיסרך.

ומשמע מדברי הפוסקים הנ"ל שהם שמעו מחכמי הטבע שאם הרכיב ענף של אתרוג ע"ג אילן של לימון, הפירות יהיו דומים קצת ללימון באיזה דרכים. אמנם, נראה על פי הבנת חכמי הטבע בזמן הזה, שלא יהיה שום שינוי במהות הפרי, ואי אפשר לעשות פרי המורכב בין ב' אילנות אלא בהרכבת האבקה (cross-pollinization). וגם, ע"פ בחינות גנטי שנעשו בארץ ישראל, נראה דבכל מיני האתרוגים הנמכרים, לא מצאו שמץ של ערבוב מלימון או משאר פירות. אבל לא ברור אם בחינות גנטי יכולים לברר ספיקות בענין הלכה, וצ"ע.

ובענין אתרוג שהאבקה מורכבת מלימון (cross-pollinated from lemon trees), הוי כשר לדעת הגרשז"א (הו"ד בספר כשרות ד' המינים, שטרן, עמ' קפב) וכן נראה דעת החזון איש והסטייפלער (ארחות רבינו מהדו"ח עמ' נז).
. This includes the “Chazon Ish” varieties (preferred by many because they fit the criterion of the poskim of a non-grafted esrog) and Moroccan[3] תשובות והנהגות (א, שפא) (which have a mesorah that they were used for many generations).

2. The pitom must be intact. If it lost its pitom while it was still growing, as is the case with Chazon Ish esrogim and many other varieties, it is kosher. It is hard to tell when the pitom fell off; if the hole looks neat, one need not be concerned, but if it looks jagged, this may be an indication that it broke off after harvesting. Regardless of when the pitom was removed, one may not use it if the hole goes to the seed cavity; if the hole looks deep, a Rav should be consulted. For esrogim which had a pitom when it was fully grown; if part of the brown ball is missing but most of it is there, it is kosher. If the ball is missing but the stick is intact, it is not as preferable. If the stick is entirely removed, one should not purchase it[4] .

4. The chotem (part of the esrog where it begins to slope towards the pitom; approximately the top third) should be clean of any blemish[5] . It is preferable that it not have black or white dots[6] חיים וברכה (או' סה) (pintelach), although the dots which are common on today’s esrogim would not make it posul, as these are part of the normal color of the esrog[7] הליכות שלמה (סוכות פ"י דבר הלכה ל), ושלחן הלוי (בעלסקי, עמ' שנו), משמעות ביה”ל (תרמח,יג) בשם הגר"א, שכל מה שרגיל הרבה אינו נחשב שינוי מראה, וע' מ"ב (תרמח, מה) דפסול של שחור ולבן הוא משום שינוי מראה. וע"ע חיים וברכה (או' פז) דאין חזזית [או שאר שינוי מראה] אלא בנולד מחמת עיפוש ולא אם הוא דרך גידול הפרי. . Brown, gray or red dots are considered the regular color of the esrog. It should also be clean of white scratches cause by thorns (blettlach), but the custom is to be lenient if the scratch does not feel noticeably raised or sunken to one’s hand[8] .

5. If part of the skin was scraped off, it should not be used, as part of the flesh may have been removed with it. However, brown spots which appear after use, do not mar the beauty of the esrog[9] חת"ס (?) .

6. If there is a bulge on the esrog which is not the color of the rest of the esrog (e.g., black), it may be posul. If the bulge is the same color as the rest of the esrog, it is kosher[10] ספר ארבע מינים (עדס, עמ' שסה) בשם הגר"ח קניבסקי והגר"נ קרליץ .

7. An esrog which is round like a ball is posul, and it is preferable that it look elongated and not round at all[11] תרמח,יח, ובבאר היטב בשם עטרת זקנים כ' מצוה מן המובחר (לא ליטלו) אפי' אינו עגול ככדור . It is also better to obtain an esrog with a beautiful, symmetrical shape, wider at the bottom and slimmer towards the top, sloping to the pitom, rather than one which looks lopsided or misshapen[12] חיים וברכה (?), {וע' ב"י ס' תרמה בשם רמב"ן כ' אתרוג כפוף ועקום כשר} .

8. The esrog should be at least the volume of two large eggs[13] תרמח,כב. ושם כ' פחות מכביצה, אבל ע' ביאה"ל (שם ד"ה פחות) דלדעת חת"ס, אע"פ שנתקטנו הביצים עד חצי לדעת הנו"ב, אעפ"כ אין צריך אלא כביצה שבזמנינו, ולדעת הבכור"י נכון לבעל נפש להדר לכתחלה אחר אתרוג שגדול כב' ביצים. [אמנם, כתבנו במקום אחר {?} דלדעת המ"ב אין צריך להוסיף יותר משליש לשיעור ביצה של עכשיו.] . The larger the esrog, the better[14] .

Uncommon Issues: Esrog smaller than the size of one egg[15] פסול ,

 

B. Lulav

(Note: every leaf of a lulav is two leaves which are connected in the middle. The middle leaf of the lulav is called the tiomes. To identify it, one should begin about halfway up the lulav, counting outer pairs of leaves, until he reaches middle one. This leaf is not necessarily the tallest.)

1. One should try to buy a lulav in which the two halves of the middle leaf (tiomes) are closed, all the way up to the top. “Closed” means that it has not begun to split, but a slight indent between the tips of the two halves of the leaf is perfectly kosher[16] שו"ת שלחן הלוי (בעלסקי, עמ' שנב) . If the two halves are split, and one is leaning away from the other, it may be posul[17] . If the two are not connected at the uppermost few centimeters, but the two halves are not leaning away from each other, it is kosher[18] . If the tiomes leaves grew naturally away from each other but a brown growth connects them, the lulav is kosher (although some opinions maintain that one should get a different one)[19] ע' ארבעת המינים למהדרין (עמ' פב) דכל החשש של הגרי"ז לפסול משום הימנק, הוא רק באופן שראשי העלים פונים לצדדים, אבל אם נראה הדבר שאפי' יוציא הקארע לא יפסל משום הימנק, הלולב מהודר. .

2. If the tiomes leaf, or even just its tip, is cut off, the lulav is posul. If upon inspection it does not look like it is cut off, one may assume that the tip is not cut off unless there is some indication to imply otherwise.

2. The lulav should not be dried out[20] , even just the middle leaf[21] מ"ב, ודלא כחזו"א (?) . If the leaf’s top is brown and the uppermost tip is white, this is the normal color of a lulav, but if the top is a grayish off-white or if much of the tiomes looks brown, it is a sign that the lulav is dried out.

3. It is preferable that the two leaves next to the middle one also not be split[22] שעה"צ (?, לג) . 

3. The lulav, when held up straight, should not bend significantly to the left of right. If it stands straight or bends towards its shedra (i.e. when one holds it with the shedra facing him, the lulav bends towards the person), it is kosher. If the lulav bends away from the shedra, it is posul. Preferably, it should not bend significantly to the left or right[23] (if the lulav bends so much to the left or right that it faces downwards, it is posul[24] , but this is rarely an issue).

4. According to some opinions, it is preferable if the two leaves comprising the tiomes are the same height, meaning, within two millimeters of each other[25] ארבעת המינים למהדרין (עדס, עמ' סד) בשם הגרי"ש אלישיב . (Neither of the tiomes leaves may be less than half the height or width of the other; this is usually not an issue.)

5. It is preferable not to take a lulav with a brown growth connecting the uppermost leaves of the lulav, because the leaves should be able to separate when one performs the nanu’im[26] כדעת רמ"א (?) .

5. The larger the lulav, the better[27] מג"א (תרעב, ג), רבינו מנוח (הל' לולב ז, ט) חיים וברכה (או' ריא) .

 

Lulavim to be avoided, for halachic or practical reasons, and a Rav should be consulted before purchase: canary lulavim (not usually sold in America), if the leaves or the tiomes has the shape of a zigzag; if there are two tiomes leaves;

 

C. Hadas

1. For the uppermost eleven inches, the groups of three leaves should all grow on the same level; meaning, one would be able to put a thread around the branch and it would touch all three of the buds. One should purchase high-quality hadasim (meshulash kulo shiur Chazon Ish), but one should still try to check them himself.

2. The leaves should preferably be long enough that they can cover the bud of the level above them[28] שע"ת (תרמו, ג) בשם מו"ק ע"פ זוהר, אבל בכור"י (תרמו, יא) חולק, דלא איכפת לן כלל בזה. ולכאו' כן מבואר בדברי רש"י (סוכה לב:) וב"ח (תרמו, א) .

3. It is preferable that the leaves naturally point upwards so they cover the entire wood of the branch[29] כדברי רש"י והב"ח הנ"ל. .

 

D. Aravos

If most of the leaves of an arava fell off, it is pasul[30] תרמז,ב . If only some fell off, it is kosher, but if a noticeable[31] ? כתבתי כן משום דלא נראה שאם עלה אחד נפל שיש ענין ליקח אחרת. amount are missing, it is preferable to use a different one[32] מ"ב (תרמז,יא) בשם מג"א. והא"ר מכשיר אף לכתחלה. . Some are stringent to take aravos which grew next to a water source[33] ע' מ"ב (תרמז, ג) שיש מחלקת בטור אם לכתחלה יקח ערבה שגדל על הנחל (וע' דרכ"מ בשם תוס' שאם לא גדל על הנחל, פסולה), אבל משמע בט"ז שאין צריך לדקדק בזה, עכת"ד.

וצריך ליקח ערבה שהקנה שלה אדום (תרמז ,א), אבל לא כתבתי זה כיון דגם אם הקנה ירוק, כשמכה בו השמש נעשה אדום (רמ"א ומ"ב שם), וכן נוטה דעת הב"י (שם).
.

 

 

E. Laws Relating To Arba Minim

One should ensure when purchasing the arba minim that he either pays before Yom Tov or that the seller does not mind if he pays at a later time. This is because if the seller does not want to allow it to be used before payment, it may be like a stolen esrog and one cannot fulfill his mitzva with it[34] תשובות והנהגות (ח"א סי' שג). אבל אם אין המוכר מקפיד בזה, אין לחוש למה שקונה במשיכה שהוא רק קנין דרבנן ואיך מועיל לקנין דאורייתא (כמ"ש במחנה אפרים), דהא מבואר במ"ב (תרנח, י) שאם הביאו לרשותו וקנאו בקנין חצר, הרי קנאו בקנין דאורייתא, עכת"ד. וכ"כ יביע אומר (ט, חו"מ ד) בשם ספר פתח הדביר דלכן לא חששו הפוסקים לתלונת המחנ"א. .

One should not intentionally smell an esrog on Succos because there is a question as to whether a bracha should be recited[35] שו"ע תרנג,א. אע"ג דמוקצה הוא מחמת מצוה, רק הקצהו מלאוכלו אבל לא מלהריח בו . If one does smell it while doing the mitzva, no bracha is recited, but if one smells it any other time, he must recite the bracha of asher nasan reiach tov bapeiros.[36] שו"ע (רטז,יד) ומש"ב וביאור הלכה (שם). הטור כתב בשם הראבי"ה שיש לברך, ובשם רבינו שמחה שאין לברך, ולכן הכריע השו"ע שאין לברך One may not smell his hadassim during Succos[37] שו"ע תרנג,א. לפי שעיקרו להריח, הוקצה מלהריח בו כל ז' .

From the beginning of Succos until after Hoshana Rabba, one may not use the Four Species for any purpose other than the mitzva[38] שו"ע תרסה,א (לענין אתרוג) ו-תרסד,ט (לענין ערבה כ"כ בשם יש מי שאומר). ואפי' ביום ז' אחר שנתקיים בו מצותה (מ"ב תרסה,א). ואם התנה מתחלה שאינו בודל בו מליהנות ממנו אחר שנעשה מצותה, כ' שו"ע (תרסה,ט) דמותר ליהנות מן הערבה, וכ"כ מ"ב, וע' מג"א כ' דלא מהני תנאי לענין בזה. וליהנות מן האתרוג, ע' רמ"א (תרמט, ה) ומ"ב (סק"מ) שאינו יכול להתנות ביום שמקיים בו מצוה שיכול ליהנות ממנו אחר שנעשה מצותו. . This includes smelling the hadassim or eating the esrog.

On Shabbos, the Four Species are not taken[39] תרנח,ב . One may not move his lulav, hadasim, or aravos for any reason, even to prevent them from becoming ruined[40] רמ"א (תרנח, ב), כיון דעץ בעלמא הוא (מ"ב שם), ודלא כט"ז שמתיר לטלטלו לצורך גופו ומקומו. . However, one may move his esrog for any reason, since he is permitted to smell it if he wants[41] רמ"א (שם), וכ' מ"ב דיכול להריח בו ולברך עליו. .

The lulav should be bound with two loops, in addition to the traditional knitted lulav holder which holds the hadasim and aravos[42] רמ"א (תרנא, א) כ' שלש אגודות, וע' ערה"ש (סק"ח) שהמנהג לעשות ב' כריכות מסבבים כל המינים, ואחד על הלולב לבד. וע' מ"ב (ס"ק יד) הביא דלדעת הט"ז סגי בב' עם הארוג שלמטה, ולדעת הא"ר צריך ג' עם הארוג. וע' מ"ב (שם) שאם יש לו רק אגד אחת, כשר. ונ"ל שאין לעשות עוד כריכות שלא לצורך, כיון שהג' כריכות מרמז לג' אבות, וגם "לולב" בגמטריא ס"ח, ועם ג' כריכות עולה ע"א כמנין סנהדרין, כמ"ש במטה משה (סי' תתקכו). . One should not affix the loops within four inches of the top, so the leaves will have room to shake[43] מ"ב (שם) . The loops should be made before Yom Tov, and be affixed to the lulav beforehand, but one may also affix them on Yom Tov[44] דמשמע בגמ' (סוכה לג:) ושו"ע (תרנא, א) שנהגו לכתחלה לאוגדו קודם יו"ט. . An adult male should be the one to insert the lulav in the knitted lulav holder, so if one’s wife or child inserted it, a man should preferably remove and reinsert it before shaking it (but anyone may affix the loops)[45] מ"ב (תרמט, יד) ושעה"צ שם. ואם אגדו אשה או קטן פחות מבן י"ג, מדינא אין חשש בדבר, וטוב ליזהר לכתחלה, ואם אפשר יתירנו ויאגדנו שנית (שם). .

If one forgot to make loops before Yom Tov, they may not be made on Yom Tov, as they are considered a kli and making them may violate makeh b’patish[46] קובץ הלכות (סוכות, פרק לה, ו) . One may remove leaves from the side of the lulav to tie around it in a simple knot[47] שע"ת (תרנא, ג) בשם פמ"ג, והביא שבפמ"ג לעיל (סי' שכב) נראה כמסתפק קצת בזה, ונוהגים חומרא בזה ומכינים עלים מערב יו"ט, ויש נוהגים לתלוש בשיניו, וטוב לעשות מערב יו"ט. . Alternatively, one may use a rubber band to bind the leaves together[48] שיכול לאגדו בדבר אחר ואין בו משום בל תוסיף, כמ"ש שו"ע (תרנא, א). וגם יכול להשתמש בחוט אם היה חתוך מערב יו"ט. .

After Succos, one may dispose of his Four Species in the garbage[49] שו"ע (כא,א), דתשמישי מצוה נזרקין , but one should be stringent to bag them before doing so it will not disgrace them[50] רמ"א (שם) כ' שאין לזורקם במקום מגונה. וע' רמ"א (תרסה,ט) נהגו להצניע ההושענות לאפיית מצות כדי לעשות בו מצוה. . Similarly, one should be stringent not to step on the leaves of the Arava because they were used for a mitzva[51] שו"ע (תרסה,ח) כ' כן בשם יש מי שאומר. .


[1] רמ"א תרנח,ט. והטעם, כיון שרוב אנשים אינם יודעים איך להקנות לחביריהם, וגם כשיד הרבה אנשים ממשמשים בו נפסל, וגם כדי לקיים הנענועים בהלל כתיקונם (מ"ב שם).

[2] ע' מ"ב (תרמח, סה) דאתרוג מורכב פסול, דלא מקרי אתרוג כלל. ואם אין לו אתרוג אחר, יקחנו כל ז' בלא ברכה, ויש מחמירין משום דלמא אתי למיסרך.

ומשמע מדברי הפוסקים הנ"ל שהם שמעו מחכמי הטבע שאם הרכיב ענף של אתרוג ע"ג אילן של לימון, הפירות יהיו דומים קצת ללימון באיזה דרכים. אמנם, נראה על פי הבנת חכמי הטבע בזמן הזה, שלא יהיה שום שינוי במהות הפרי, ואי אפשר לעשות פרי המורכב בין ב' אילנות אלא בהרכבת האבקה (cross-pollinization). וגם, ע"פ בחינות גנטי שנעשו בארץ ישראל, נראה דבכל מיני האתרוגים הנמכרים, לא מצאו שמץ של ערבוב מלימון או משאר פירות. אבל לא ברור אם בחינות גנטי יכולים לברר ספיקות בענין הלכה, וצ"ע.

ובענין אתרוג שהאבקה מורכבת מלימון (cross-pollinated from lemon trees), הוי כשר לדעת הגרשז"א (הו"ד בספר כשרות ד' המינים, שטרן, עמ' קפב) וכן נראה דעת החזון איש והסטייפלער (ארחות רבינו מהדו"ח עמ' נז).

[3] תשובות והנהגות (א, שפא)

[4]

[5]

[6] חיים וברכה (או' סה)

[7] הליכות שלמה (סוכות פ"י דבר הלכה ל), ושלחן הלוי (בעלסקי, עמ' שנו), משמעות ביה”ל (תרמח,יג) בשם הגר"א, שכל מה שרגיל הרבה אינו נחשב שינוי מראה, וע' מ"ב (תרמח, מה) דפסול של שחור ולבן הוא משום שינוי מראה. וע"ע חיים וברכה (או' פז) דאין חזזית [או שאר שינוי מראה] אלא בנולד מחמת עיפוש ולא אם הוא דרך גידול הפרי.

[8]

[9] חת"ס (?)

[10] ספר ארבע מינים (עדס, עמ' שסה) בשם הגר"ח קניבסקי והגר"נ קרליץ

[11] תרמח,יח, ובבאר היטב בשם עטרת זקנים כ' מצוה מן המובחר (לא ליטלו) אפי' אינו עגול ככדור

[12] חיים וברכה (?), {וע' ב"י ס' תרמה בשם רמב"ן כ' אתרוג כפוף ועקום כשר}

[13] תרמח,כב. ושם כ' פחות מכביצה, אבל ע' ביאה"ל (שם ד"ה פחות) דלדעת חת"ס, אע"פ שנתקטנו הביצים עד חצי לדעת הנו"ב, אעפ"כ אין צריך אלא כביצה שבזמנינו, ולדעת הבכור"י נכון לבעל נפש להדר לכתחלה אחר אתרוג שגדול כב' ביצים. [אמנם, כתבנו במקום אחר {?} דלדעת המ"ב אין צריך להוסיף יותר משליש לשיעור ביצה של עכשיו.]

[15] פסול

[16] שו"ת שלחן הלוי (בעלסקי, עמ' שנב)

[19] ע' ארבעת המינים למהדרין (עמ' פב) דכל החשש של הגרי"ז לפסול משום הימנק, הוא רק באופן שראשי העלים פונים לצדדים, אבל אם נראה הדבר שאפי' יוציא הקארע לא יפסל משום הימנק, הלולב מהודר.

[21] מ"ב, ודלא כחזו"א (?)

[22] שעה"צ (?, לג)

[25] ארבעת המינים למהדרין (עדס, עמ' סד) בשם הגרי"ש אלישיב

[26] כדעת רמ"א (?)

[27] מג"א (תרעב, ג), רבינו מנוח (הל' לולב ז, ט) חיים וברכה (או' ריא)

[28] שע"ת (תרמו, ג) בשם מו"ק ע"פ זוהר, אבל בכור"י (תרמו, יא) חולק, דלא איכפת לן כלל בזה. ולכאו' כן מבואר בדברי רש"י (סוכה לב:) וב"ח (תרמו, א)

[29] כדברי רש"י והב"ח הנ"ל.

[30] תרמז,ב

[31] ? כתבתי כן משום דלא נראה שאם עלה אחד נפל שיש ענין ליקח אחרת.

[32] מ"ב (תרמז,יא) בשם מג"א. והא"ר מכשיר אף לכתחלה.

[33] ע' מ"ב (תרמז, ג) שיש מחלקת בטור אם לכתחלה יקח ערבה שגדל על הנחל (וע' דרכ"מ בשם תוס' שאם לא גדל על הנחל, פסולה), אבל משמע בט"ז שאין צריך לדקדק בזה, עכת"ד.

וצריך ליקח ערבה שהקנה שלה אדום (תרמז ,א), אבל לא כתבתי זה כיון דגם אם הקנה ירוק, כשמכה בו השמש נעשה אדום (רמ"א ומ"ב שם), וכן נוטה דעת הב"י (שם).

[34] תשובות והנהגות (ח"א סי' שג). אבל אם אין המוכר מקפיד בזה, אין לחוש למה שקונה במשיכה שהוא רק קנין דרבנן ואיך מועיל לקנין דאורייתא (כמ"ש במחנה אפרים), דהא מבואר במ"ב (תרנח, י) שאם הביאו לרשותו וקנאו בקנין חצר, הרי קנאו בקנין דאורייתא, עכת"ד. וכ"כ יביע אומר (ט, חו"מ ד) בשם ספר פתח הדביר דלכן לא חששו הפוסקים לתלונת המחנ"א.

[35] שו"ע תרנג,א. אע"ג דמוקצה הוא מחמת מצוה, רק הקצהו מלאוכלו אבל לא מלהריח בו

[36]שו"ע (רטז,יד) ומש"ב וביאור הלכה (שם). הטור כתב בשם הראבי"ה שיש לברך, ובשם רבינו שמחה שאין לברך, ולכן הכריע השו"ע שאין לברך

[37] שו"ע תרנג,א. לפי שעיקרו להריח, הוקצה מלהריח בו כל ז'

[38] שו"ע תרסה,א (לענין אתרוג) ו-תרסד,ט (לענין ערבה כ"כ בשם יש מי שאומר). ואפי' ביום ז' אחר שנתקיים בו מצותה (מ"ב תרסה,א). ואם התנה מתחלה שאינו בודל בו מליהנות ממנו אחר שנעשה מצותה, כ' שו"ע (תרסה,ט) דמותר ליהנות מן הערבה, וכ"כ מ"ב, וע' מג"א כ' דלא מהני תנאי לענין בזה. וליהנות מן האתרוג, ע' רמ"א (תרמט, ה) ומ"ב (סק"מ) שאינו יכול להתנות ביום שמקיים בו מצוה שיכול ליהנות ממנו אחר שנעשה מצותו.

[39] תרנח,ב

[40] רמ"א (תרנח, ב), כיון דעץ בעלמא הוא (מ"ב שם), ודלא כט"ז שמתיר לטלטלו לצורך גופו ומקומו.

[41] רמ"א (שם), וכ' מ"ב דיכול להריח בו ולברך עליו.

[42] רמ"א (תרנא, א) כ' שלש אגודות, וע' ערה"ש (סק"ח) שהמנהג לעשות ב' כריכות מסבבים כל המינים, ואחד על הלולב לבד. וע' מ"ב (ס"ק יד) הביא דלדעת הט"ז סגי בב' עם הארוג שלמטה, ולדעת הא"ר צריך ג' עם הארוג. וע' מ"ב (שם) שאם יש לו רק אגד אחת, כשר. ונ"ל שאין לעשות עוד כריכות שלא לצורך, כיון שהג' כריכות מרמז לג' אבות, וגם "לולב" בגמטריא ס"ח, ועם ג' כריכות עולה ע"א כמנין סנהדרין, כמ"ש במטה משה (סי' תתקכו).

[43] מ"ב (שם)

[44] דמשמע בגמ' (סוכה לג:) ושו"ע (תרנא, א) שנהגו לכתחלה לאוגדו קודם יו"ט.

[45] מ"ב (תרמט, יד) ושעה"צ שם. ואם אגדו אשה או קטן פחות מבן י"ג, מדינא אין חשש בדבר, וטוב ליזהר לכתחלה, ואם אפשר יתירנו ויאגדנו שנית (שם).

[46] קובץ הלכות (סוכות, פרק לה, ו)

[47] שע"ת (תרנא, ג) בשם פמ"ג, והביא שבפמ"ג לעיל (סי' שכב) נראה כמסתפק קצת בזה, ונוהגים חומרא בזה ומכינים עלים מערב יו"ט, ויש נוהגים לתלוש בשיניו, וטוב לעשות מערב יו"ט.

[48] שיכול לאגדו בדבר אחר ואין בו משום בל תוסיף, כמ"ש שו"ע (תרנא, א). וגם יכול להשתמש בחוט אם היה חתוך מערב יו"ט.

[49] שו"ע (כא,א), דתשמישי מצוה נזרקין

[50] רמ"א (שם) כ' שאין לזורקם במקום מגונה. וע' רמ"א (תרסה,ט) נהגו להצניע ההושענות לאפיית מצות כדי לעשות בו מצוה.

[51] שו"ע (תרסה,ח) כ' כן בשם יש מי שאומר.

Next: Taking the Arba Minim
Taking the Arba Minim