Meals and BrachosHalachos of Shinui Makom and Hesach Hadaas
If one halachically “left his place” and effected a shinui
makom, he must make a new bracha to continue eating. If he did not
affect a “shinui makom”, he may continue eating in either
location without a new bracha[1]
רמ"א קעח,ב, דלא כשו"ע כ' שאם שינה מקומו צריך לברך ברכה
אחרונה על מה שאכל וברכה ראשונה על מה שעתיד לאכול
A. Must one recite a bracha acharona in the place he ate?
If one ate bread, he must recite Birkas Hamazon in the
place (or room) where he ate[2]
קפד,א
If one ate or drank a product made of the Seven Species, such
as cookies, he should preferably treat it like bread, and follow the rules in
the previous paragraph. If this is inconvenient, he may recite it wherever he
is[7]
מ"ב (קעח, מה) כ' לכתחלה יחמיר לברך במקומן. וע' שו"ע (סע' ה)
י"א דוקא ז' מינים וי"א דוקא מיני דגן, ורמ"א כ' י"א דוקא פת.
וע' ערה"ש (סק"ג) דאם כבר יצא בשוגג, יכול לברך במקומו.
If one ate or drank any other food, he may recite a bracha
acharona wherever he is[8]
קעח,ה
A. May one leave his place if he intends to return?
If one wants to leave his place, and intends to return to his original place to finish eating and bentch (not finish eating somewhere else), he should preferably recite a bracha acharona before leaving.
However, one may do so (when planning to return to say a bracha
acharona) if he needs to do a time-sensitive mitzva and he ate bread[9]
מ"ב (קעח,לג). ולכאו' אע"פ שכ' המ"ב
(סקמ"ה) שהעיקר לפי הגר"א שכל ה' מינים צריכים ברכה במקומם, לכאו' אין
להקל כיון שהביאור הלכה עשה צירופים להחמיר, ויש לצרף דעת הרמ"א שרק פת צריך
ברכה במקומה כדי להחמיר כאן
, or
he ate other foods but someone whom he had been eating with stayed in his place[10]
[11]
רמ"א (קעח, ב), דלא כט"ז כ' דלא מהני הניח מקצת חברים. וע' ביה"ל
(ד"ה בלא), ומשמע בסוגריים שם שזה רק לשיטת ר' יהודה, אבל לדעת חכמים (וגם
להלכה) עדיין יש חשש שמא ישהה.
B. May one leave in order to continue eating somewhere else? What if he already left?
If one would like to leave and continue his meal somewhere else, he may leave his place l’chatchila in certain scenarios. In other cases, if one already left his place, bdi’eved he may rely on the original bracha rishona.
One may leave his place in the following cases:
A)
he ate at least a k’zais[13]
מ"ב (קעח,כח) כ' בשם מג"א שאם אכל פחות מכזית כיון שאינו חייב
בברה"מ הוי כאכל פירות, ולכתחלה יש ליזהר כדבריו.
Corollary: If
he ate at least a k’zais[16]
מ"ב (קעח,כח) כ' בשם מג"א שאם אכל פחות מכזית כיון שאינו חייב
בברה"מ הוי כאכל פירות. אבל לא מבואר שם אם כוונתו שיש לחוש לדעת מג"א
רק לכתחלה, או אפי' בדיעבד צריך לברך.
B)
he had in mind (when he
said the bracha) to move around while eating and started eating when he was on
his way out or already travelling[18]
קעח,ד. והטעם, כ' מ"ב כיון שלא קבע עצמם לכתחלה לאכול במקומן לא
מיקרי עוקר ממקומו
C)
He is permitted to go
to another place in the same room[19]
קעח,א. ואע"פ שאינו רואה מקומו הראשון מחמת דברים המפסיקים באמצע
החדר, כ"כ מ"ב
D)
He may go to another
location is under the same roof (or an enclosed yard attached to the same
building) where he can see his original place of eating[22]
מ"ב (קעח,יב) דלא כאבן העוזר שזה לא מהני אלא אם היה דעתו מתחלה
לכך. וע' ביה”ל קעח,א ד"ה בבית
Corollary:
if he went to a different room in the same building (or an enclosed yard
connected to the building) and cannot see his original place of eating, he need
not recite another bracha[23]
ביה”ל קעח,א כ' דלא יצא מדי ספק, ויש מקילים לכתחלה ואין למחות בידם
E)
If he started eating an
item, such as an apple or bag of candy, he may leave to the second location
with some of the food in his mouth, and need not recite a bracha when he eats
more of the food there[25]
אג"מ (אוח"ב,נז)
Corollary: if
he said a bracha on an object or bag of food and left while holding it (without
any food in his mouth), he need not recite a new bracha when he continues
eating[26]
אג"מ (אוח"ב,נז), שבחיי אדם כ' שזה הוי שינוי מקום, וכ' שרק יש
לפסוק כן אם הפסיק באכילתו שיעור תוך כדי דיבור, ולכתחלה אם יצא למקום אחר עם אוכל
בידו יפסיק לאכול כשיעור זה ואח"כ יברך . וע' מ"ב (קעח, לט) שספק ברכות
להקל ומשמע אפי' אם הפסיק.
In these cases, one may go to his “new place” l’chatchila and continue eating with no new bracha.
However, if none of these apply, a new bracha is required if
he wishes to continue eating[27]
מ"ב קעח,כח
.
(The bracha acharona recited after the second eating will also
cover the first eating[28]
מ"ב קעח,כו
If one ate foods which require a bracha acharona in their
place and some food which does not, he need not recite a bracha if he left and
returned, because it is all one meal, so even the food which normally is
subject to shinui makom is exempt in this case[29]
קצה"ש (נז, בדה"ש ה). אבל
כיון שיש ספק בזה, נראה שאין לסמוך על זה לכתחלה, אלא דבדיעבד אם יצא אין צריך
לברך.
For example, if one made a bracha on a bag of candy and left his place, he need not recite another bracha on it. If one recited the bracha of Mezonos on cookies at one house on Purim, it is preferable to recite Mezonos before leaving, but if he went to another house, he may eat Mezonos there without a new bracha.
C. If one ate and did not recite a bracha acharona, what should he do?
One is obligated to recite the bracha acharona while
he is still full from what he ate. If one only ate a small amount (such as one
apple) or was only drinking, he may only recite a bracha acharona
until 30 minutes have passed, as after this time it is doubtful if one can
recite it[30]
ע' כף החיים (קפד, כט) כ' לענין
אכילה מועטת שלא יברך, ואפשר כוונתו שם גם על שתייה, ע"ש. ומ"ב (קפד, כ)
משמע דבכל אכילה יכול לברך עד ע"ב דקות, ע"ש.
.
If he ate more than that but did not eat until he was full, a bracha
acharona may be recited up to 72[31]
שיעור כדי הילוך ד' מילין, ולדעת הגר"א {סי' תנט} הוי 90 דקות
If one did not recite a bracha within this time and
wants to continue eating, he may do so without reciting a new bracha rishona,
even long after he ate[34]
ואפי' אחר שיעור עיכול, כ"כ
מ"ב (קפד,יז) ומשמע שכן הכריע למעשה (וכן משמע סק"כ במ"ש שאין צריך
לברך על הפת שאוכל כדי לחייב עצמו בברכת המזון), דלא כמג"א כ' שלאחר שיעור
עיכול חייב לברך. וע' מ"ב סק"י משמע שצריך לברך, ואפשר שכתב כן כיון
שהוא דעת השו"ע, ואפשר ששם מיירי שלא היה דעתו דוקא לאכול לזמן מרובה,
ובס"ק יז מיירי שהיה דעתו לאכול להרבה זמן.
, as
long as he did not “change his place” (see earlier), intentionally go to sleep[35]
מ"ב קעח,מח. אבל אם נאנס בשינה וישן שינת עראי, אינו הפסק
(שו"ע קעח,ז)
One may recite Birkas Hamazon long after he finished
eating bread as long as he has been eating or drinking other foods
intermittently, as the other foods continue his meal[38]
מ"ב קפד,יח
Examples:
If one is at a wedding, party, or a desk job, and he intends to continually eat in the same room for a long time, he should ensure that 72 minutes does not pass without eating. If he thinks that a long time may pass without eating, he should recite a bracha acharona (and a bracha rishona the next time he eats). If he did not recite a bracha acharona, he need not recite another bracha rishona before eating, even if hours have passed since he last ate or drank. He may continue eating and then recite a bracha acharona at the end.
[1] רמ"א קעח,ב, דלא כשו"ע כ' שאם שינה מקומו צריך לברך ברכה
אחרונה על מה שאכל וברכה ראשונה על מה שעתיד לאכול
[2] קפד,א
[3] אפי' פחות מכזית (מ"ב קפד,ט), וע' בא"ה שיש אומרים דוקא כזית
פת. וכ' שם שבפמ"ג מצדד דבשאר דברים אפי' כזית לא מהני
[4] מ"ב (קפד, ח)
[5] מ"ב קפד, א
[6] מ"ב קפד,ה-ז ואפי' אם יצא במזיד. כיון שיש לסמוך על דעת הרמב"ם
(בשו"ע שם) שאם יצא בשוגג יכול לברך במקומו, אבל לכתחלה יש להחמיר כדברי
הרא"ש שצריך לחזור במקומו (וע"ש דלדעת הרא"ש אם יצא במזיד ובירך
במקומו אפי' בדיעבד לא יצא).
[7] מ"ב (קעח, מה) כ' לכתחלה יחמיר לברך במקומן. וע' שו"ע (סע' ה)
י"א דוקא ז' מינים וי"א דוקא מיני דגן, ורמ"א כ' י"א דוקא פת.
וע' ערה"ש (סק"ג) דאם כבר יצא בשוגג, יכול לברך במקומו.
[8] קעח,ה
[9]מ"ב (קעח,לג). ולכאו' אע"פ שכ' המ"ב (סקמ"ה) שהעיקר לפי הגר"א שכל ה' מינים צריכים ברכה במקומם, לכאו' אין להקל כיון שהביאור הלכה עשה צירופים להחמיר, ויש לצרף דעת הרמ"א שרק פת צריך ברכה במקומה כדי להחמיר כאן
[11] רמ"א (קעח, ב), דלא כט"ז כ' דלא מהני הניח מקצת חברים. וע' ביה"ל
(ד"ה בלא), ומשמע בסוגריים שם שזה רק לשיטת ר' יהודה, אבל לדעת חכמים (וגם
להלכה) עדיין יש חשש שמא ישהה.
[12]מ"ב (קעח,לה-לו). ולענין פת, אע"פ שדעתו לאכול במקום השני עדיין לכתחלה צריך לברך במקום הראשון. ולענין פירות, ע' ביה”ל (ד"ה דחיישינן) הביא בשם הבעה"מ שמותר לכתחלה לעקור ממקומו, אבל פסק כדעת תוס' שיש לחוש שמא ישהא
[13] מ"ב (קעח,כח) כ' בשם מג"א שאם אכל פחות מכזית כיון שאינו חייב
בברה"מ הוי כאכל פירות, ולכתחלה יש ליזהר כדבריו.
[14] ולכאו' שאר מינים תלוי במחלקת המובא ב-קעח,ה איזה מינים צריכים ברכה
במקומם
[15] מ"ב קעח,לג ו-מ'
[16] מ"ב (קעח,כח) כ' בשם מג"א שאם אכל פחות מכזית כיון שאינו חייב
בברה"מ הוי כאכל פירות. אבל לא מבואר שם אם כוונתו שיש לחוש לדעת מג"א
רק לכתחלה, או אפי' בדיעבד צריך לברך.
[17] קעח,ה (דלדעת רמב"ם כל ז' מינים צריכים ברכה במקומם, ולדעת תוס'
ורא"ש דוקא מיני דגן, ולהגה"מ דוקא פת), ומ"ב (סקי"ב) משמע דלמעשה
אין שינוי מקום נוהג אלא בפירות ושאר משקין
[18] קעח,ד. והטעם, כ' מ"ב כיון שלא קבע עצמם לכתחלה לאכול במקומן לא
מיקרי עוקר ממקומו
[19] קעח,א. ואע"פ שאינו רואה מקומו הראשון מחמת דברים המפסיקים באמצע
החדר, כ"כ מ"ב
[20] מ"ב קפד,ב
[21] קעח,ג. וע' מ"ב שם נסתפק מה טעם ההיתר שם
[22] מ"ב (קעח,יב) דלא כאבן העוזר שזה לא מהני אלא אם היה דעתו מתחלה
לכך. וע' ביה”ל קעח,א ד"ה בבית
[23] ביה”ל קעח,א כ' דלא יצא מדי ספק, ויש מקילים לכתחלה ואין למחות בידם
[24] כנ"ל ע"פ ביה”ל קעח,א ד"ה בבית
[25] אג"מ (אוח"ב,נז)
[26] אג"מ (אוח"ב,נז), שבחיי אדם כ' שזה הוי שינוי מקום, וכ' שרק יש
לפסוק כן אם הפסיק באכילתו שיעור תוך כדי דיבור, ולכתחלה אם יצא למקום אחר עם אוכל
בידו יפסיק לאכול כשיעור זה ואח"כ יברך . וע' מ"ב (קעח, לט) שספק ברכות
להקל ומשמע אפי' אם הפסיק.
[27]מ"ב קעח,כח
[28] מ"ב קעח,כו
[29] קצה"ש (נז, בדה"ש ה). אבל
כיון שיש ספק בזה, נראה שאין לסמוך על זה לכתחלה, אלא דבדיעבד אם יצא אין צריך
לברך.
[30] ע' כף החיים (קפד, כט) כ' לענין אכילה מועטת שלא יברך, ואפשר כוונתו שם גם על שתייה, ע"ש. ומ"ב (קפד, כ) משמע דבכל אכילה יכול לברך עד ע"ב דקות, ע"ש.
[31] שיעור כדי הילוך ד' מילין, ולדעת הגר"א {סי' תנט} הוי 90 דקות
[32] מ"ב קפד,כ
[33] קפד,ה, עפמ"ש מ"ב (סק"כ). ואם נסתפק, עד 72 דקות.
[34] ואפי' אחר שיעור עיכול, כ"כ מ"ב (קפד,יז) ומשמע שכן הכריע למעשה (וכן משמע סק"כ במ"ש שאין צריך לברך על הפת שאוכל כדי לחייב עצמו בברכת המזון), דלא כמג"א כ' שלאחר שיעור עיכול חייב לברך. וע' מ"ב סק"י משמע שצריך לברך, ואפשר שכתב כן כיון שהוא דעת השו"ע, ואפשר ששם מיירי שלא היה דעתו דוקא לאכול לזמן מרובה, ובס"ק יז מיירי שהיה דעתו לאכול להרבה זמן.
[35] מ"ב קעח,מח. אבל אם נאנס בשינה וישן שינת עראי, אינו הפסק
(שו"ע קעח,ז)
[36] קעט,א
[37] מ"ב (קעט, ט)
[38] מ"ב קפד,יח