ShabbosHalachos of Zorei’a
One may not plant or do anything to assist the growth of a plant on Shabbos (known as zorei’a)[1] רמב"ם (שבת ח, ב), וע' שו"ע (שלו, ג) .
One may not pour most[2]
לכתחלה יש ליזהר בכל משקים, כ"כ מ"ב (שלו,
כט) בשם מג"א, ובא"ר כ' דביין חזק אין ליזהר כלל (מ"ב שם).
liquids
on living plants, as it assists their growth. One is permitted to urinate on
plants, as urine does not assist their growth. One may not wash his hands over
plants, as this will inevitably water them[3]
שלו, ג
One may not open a window to allow more sunlight to shine on
plants, or close it to protect them from the sun, as these actions assist their
growth[4]
שש"כ (כו, ט).
.
One may close it to protect them if one does so before the sun is shining on
the plants[5]
שש"כ (כו, הע' לב). וע"ש לדעת
הגרשז"א מותר אפי' בזמן שהשמש זורחת עליהם, ובלבד שאין רגילין בו כדרך עבודה.
One may not open an awning (e.g., a shlock over a sukkah)
if doing so will cause water to directly land on plants and one may not
tilt outdoor furniture so the water will fall off, if it will land on grass.
However, if the grass is already saturated with water, such as immediately
after a rainstorm, it is permitted[7]
שו"ת הר צבי (ס' קלה), וע' כה"ח (שלו, כט)
.
Additionally, if the water will land on plastic or some other surface and then
roll onto the plants, it is permitted, because it is only a grama[8]
שש"כ (יב, יט)
One should not eat a meal with drinks on a grassy yard, as
liquid may spill and water the plants[9]
רמ"א (שלו, ג) כ' טוב להחמיר. והיינו אם שותה
מים או שאר משקה שיש בו מים (כגון מי סודה או מיץ העשויה מרכז), שהוא בודאי מצמיח
(מ"ב ס"ק כט בשם פמ"ג). אבל שאר משקה, אע"פ שכתב המג"א
שיש ליזהר לכתחלה בכל משקה, בגינת חבירו אין להחמיר (מ"ב ס"ק כט
ושעה"צ כה).
אבל לשתות כוס מים
בגינה, משמע שם דמותר, דמסתמא בזה אפשר ליזהר.
. However,
if one places the drinks in the middle of a table, so even if the drink would
spill, the liquid would fall on the table first and not directly onto the
plants, it is permitted[10]
כן שמעתי מהר"י מעצגער, דבכה"ג אפי' לא
הוי אלא גרמא ולא גזרו אטו גרמו, דהרמ"א מיירי בציור שילך ישיר על גבי עשבים.
One may not discard seeds onto dirt or any surface with
water, as they may start growing there[11]
שלו, ד
On Shabbos, one may not add water on Shabbos to flowers which
are already in water[13]
מ"ב שלו,נד.
ואע"פ שכתב בשו"ע (ס"ס תרנד) מותר להוסיף מים אם צריכים, לכאו' זה
מיירי רק בד' מינים שאם אינו מוסיף מים הם נכמשים כבר ביו"ט עצמו, משא"כ
פרחים אין להם צורך למים בשביל שבת עצמו אלא כדי שלא יכמושו לאחר זמן
If a bouquet of flowers[16]
דוקא פרחים שמוכנים
לנוי, אבל סתם ענפי אילן, מוקצים (מ"ב שלו,נג)
[1] רמב"ם (שבת ח, ב), וע' שו"ע (שלו, ג)
[2] לכתחלה יש ליזהר בכל משקים, כ"כ מ"ב (שלו, כט) בשם מג"א, ובא"ר כ' דביין חזק אין ליזהר כלל (מ"ב שם).
[3] שלו, ג
[4] שש"כ (כו, ט).
[5] שש"כ (כו, הע' לב). וע"ש לדעת
הגרשז"א מותר אפי' בזמן שהשמש זורחת עליהם, ובלבד שאין רגילין בו כדרך עבודה.
[6] שש"כ (כו, ט), ושו"ת הר צבי (או"ח ס'
קלג), משום כיון דאינו מתכוין, לא מהני פסיק רישא להיחשב גרמא כמעשה.
[7] שו"ת הר צבי (ס' קלה), וע' כה"ח (שלו, כט)
[8] שש"כ (יב, יט)
[9] רמ"א (שלו, ג) כ' טוב להחמיר. והיינו אם שותה מים או שאר משקה שיש בו מים (כגון מי סודה או מיץ העשויה מרכז), שהוא בודאי מצמיח (מ"ב ס"ק כט בשם פמ"ג). אבל שאר משקה, אע"פ שכתב המג"א שיש ליזהר לכתחלה בכל משקה, בגינת חבירו אין להחמיר (מ"ב ס"ק כט ושעה"צ כה).
אבל לשתות כוס מים בגינה, משמע שם דמותר, דמסתמא בזה אפשר ליזהר.
[10] כן שמעתי מהר"י מעצגער, דבכה"ג אפי' לא
הוי אלא גרמא ולא גזרו אטו גרמו, דהרמ"א מיירי בציור שילך ישיר על גבי עשבים.
[11] שלו, ד
[12] גמ' מכות (כא:), ע"פ ערוך לנר (שם), ע"ש.
[13] מ"ב שלו,נד.
ואע"פ שכתב בשו"ע (ס"ס תרנד) מותר להוסיף מים אם צריכים, לכאו' זה
מיירי רק בד' מינים שאם אינו מוסיף מים הם נכמשים כבר ביו"ט עצמו, משא"כ
פרחים אין להם צורך למים בשביל שבת עצמו אלא כדי שלא יכמושו לאחר זמן
[14] ומותר להוסיף עליו מים,
אבל אסור להחליף המים (שו"ע תרנד,א), וע' מ"ב (שלו,נד) כ' שאין להוסיף
עליו מים
[15] רמ"א שלו,יא
[16] דוקא פרחים שמוכנים
לנוי, אבל סתם ענפי אילן, מוקצים (מ"ב שלו,נג)
[17] ע' מג"א (תרנד, ב) ופמ"ג שם.
[18] שעה"צ שלו,מח, שיש
מחלקת בזה ובדיעבד אם שכח להעמידן לפני שבת אפשר יש לסמוך על המקילין