ShabbosHalachos of Kotzeir
One may not remove anything from its source of growth (known
as Kotzeir)[1]
רמב"ם (שבת ח, ג)
Anything which did not take root in the ground, and was not
intentionally placed there to grow may be removed from its place[6]
שלו,ו, וגם שיא,ח, ומ"ב שם.
A. Using a Tree
One may not use[7]
וגם אסור ליתן נר על
גבי אילן קודם יום טוב, שמא יטלנו ביום טוב ונמצא משתמש במחובר.
This prohibition includes climbing, place or hang an item
onto, or take an item off of, a tree on Shabbos. It is also prohibited to move
any part of a tree with one’s hand, as trees are muktzah. One is,
however, allowed to touch a tree without moving it[12]
רמ"א שלו,יג. וע'
ביה"ל לענין לסמוך באילן אם אינו סומך בכל כוחו.
One may not lean on a tree if it moves, even slightly, when
doing so, as causing it to move is considered “using” the tree, which is
forbidden. One is permitted to support himself on a sturdy tree if the person
is able to stand by himself. If he is unable to stand without support, or the
tree would shake, it is not permitted[15]
מ"ב שלו,סג
Anything directly attached to a tree is also included in this
prohibition. However, if an item is attached to a tree, and a secondary item is
attached that item, one may use the secondary item, provided the tree does not
move[16]
מ"ב שם
For example, one may not take a hammock and hang it on a hook
on a tree on Shabbos[17]
מ"ב (שלו, ס)
. One also
may not use a hammock that is directly attached to or hanging on a tree.
However, if the hammock hangs on hooks that have been screwed into the tree,
one is permitted to lie on it, provided that the tree does not move even
slightly when doing so[18]
שלו,יג, ומ"ב
(ס"ק סג), משום דכשמנידו, זה גופא שימוש הוא.
If the rope of a swing is hanging on a hook screwed onto the
limb of a tree, it is permitted to swing on it, but if the rope is wrapped
around the limb, it is forbidden[19]
דבכה"ג הרי סומך על העץ עצמו.
When two items are firmly connected together so they are not easily separable, they are considered one item. For example, if the chain of a swing is hanging from a tree, one may not sit on it, even though the chain is made of many individual links.
B. Other Prohibitions
One may not touch[20]
מ"ב (שלו,יט)
מסתפק אם יש לאסור אפי' בפחות מג' טפחים, ומשמע דדעת הרמ"א להקל
One preferably should not run through tall grass because it
may cause grass to be cut[23]
מ"ב שלו,כה
One may not cut off limbs from any living creature. Regarding skin, hair and fingernails, see “Shearing”.
One may not move a flowerpot outdoors to a higher or lower
elevation, because the flowers may be more nourished by being closer to the
ground, and these actions would violate Zorei’a or Kotzeir[24]
שלו, ח. ואם הוא עציץ נקוב, יש בו חשש תלישה מדרבנן (ע' ביה"ל דמוכיח שהוא רק
מדרבנן ממ"ש בסי' שיב סע' ג) כיון שמפסיק יניקתו קצת אבל אינו איסור דאורייתא
כיון שאין דבר מפסיק בין העציץ והקרקע (אבל אם משימו על בגדים יש בו תלישה מן
התורה). ואם אינו נקוב, י"א דבכלי חרס אינו נקוב כנקוב, וי"א דוקא בכלי
עץ א"נ כנקוב, ולמעשה יש להחמיר כב' הפירושים ואין להגביה שום עציץ
(ביה"ל שם). [אבל כנראה שבעציץ של plastic or
metal
מותר להגביהם.]
[1] רמב"ם (שבת ח, ג)
[2] ואם נושך בפיו, כ'
רש"י אין לך תלישה גדולה מזו, ונסתפק במג"א (שלו,יא) אם חייב עליו כיון
שאין דרך תלישה בכך, ועמחה"ש מסביר שהספק כיון שרש"י כ' ב-עג,ב שאין דרך
תלישה אלא ביד או בכלי
[3] והתולשן חייב (שלו,ה),
דלא דמי לעציץ שאינו נקוב שפטור דהתם אין דרך זריעה בכך (מג"א בשם גמ')
[4] שלו,ז, וע' מג"א
מחלקת אם בשל עץ חייב חטאת ובחרס פטור או איפכא
[5] מג"א (שלו,א)
ומ"ב כ' אסור מדרבנן, ושו"ע (שלו,יב) בשם רמב"ם כ' חייב. ובעשבים
יבשים כ' מג"א דכתלושין דמו, ובמ"ב כ' עכ"פ אסור מדרבנן, ואם תולש
עפר עמו חייב משום חורש
[6]
שלו,ו, וגם שיא,ח, ומ"ב שם.
[7] וגם אסור ליתן נר על
גבי אילן קודם יום טוב, שמא יטלנו ביום טוב ונמצא משתמש במחובר.
[8] אפי' יבש (מ"ב
שלו,א). ויש מקילין בימות החמה לעלות באילן יבש, דניכר לכל שהוא יבש (א"ר,
כדעת רא"ש)
[9] שלו,א
[10] רמ"א שלו,א
ומ"ב שם, דלא כט"ז שמחמיר בקנים וירק
[12] רמ"א שלו,יג. וע'
ביה"ל לענין לסמוך באילן אם אינו סומך בכל כוחו.
[13] דהוי משתמש באילן
[14] נראה דמותר לטלטלו כלאחר יד, כיון שאינו משתמש באילן
כיון שהוא רק מסלקו מלפניו, ואי משום מוקצה, הרי בכל מוקצה טלטול בגופו מותר,
עמ"ש {הל' מוקצה}. ושו"ר שכ"כ
[15]
מ"ב שלו,סג
[16] מ"ב שם
[17] מ"ב (שלו, ס)
[18] שלו,יג, ומ"ב
(ס"ק סג), משום דכשמנידו, זה גופא שימוש הוא.
[19] דבכה"ג הרי סומך על העץ עצמו.
[20] מ"ב (שלו,יט)
מסתפק אם יש לאסור אפי' בפחות מג' טפחים, ומשמע דדעת הרמ"א להקל
[21] שלו,י
[22] שלו,י
[23] מ"ב שלו,כה
[24]
שלו, ח. ואם הוא עציץ נקוב, יש בו חשש תלישה מדרבנן (ע' ביה"ל דמוכיח שהוא רק
מדרבנן ממ"ש בסי' שיב סע' ג) כיון שמפסיק יניקתו קצת אבל אינו איסור דאורייתא
כיון שאין דבר מפסיק בין העציץ והקרקע (אבל אם משימו על בגדים יש בו תלישה מן
התורה). ואם אינו נקוב, י"א דבכלי חרס אינו נקוב כנקוב, וי"א דוקא בכלי
עץ א"נ כנקוב, ולמעשה יש להחמיר כב' הפירושים ואין להגביה שום עציץ
(ביה"ל שם). [אבל כנראה שבעציץ של plastic or
metal
מותר להגביהם.]
[25] רבבות אפרים (ח"ו, עמ' רכ?). דכיון שיש רצפה
המפסיק, אין בו משום תולש. וע' חז"א (שביעית כב, א) שרצפה של אבן מפסיק
היניקה, אבל בשו"ת שבט הלוי (?) כ' בשם חזון איש שרצפה של concrete אינו מפסיק יניקה. וע'
פמ"ג (אש"א ס"ס שלו) נסתפק אם מותר בטלטול, אבל בזה"ז נראה
דאין בזה משום מוקצה, דכיון שהם לנוי אין בהם משום מוקצה (כן משמע במ"ב
שלו,לו).