ShabbosHalachos of Maftir and Haftorah
One should not begin reciting the brachos of
the haftorah until the sefer torah is rolled up and covered[1]
קמז, ז. ומשמע בשו"ע דדוקא ההפטרה עצמה, אבל
מ"ב כ' גם ברכות ההפטרה. והטעם בזה, ע' שו"ע (שם) ומ"ב (רפד, יב)
כדי שישמע הגולל ההפטרה, שחייב לשמוע כמו שחייב לשמוע קריאת התורה, והוא כדעת
המרדכי (ע' ב"י שם). וע' ב"י (סי' רפד) דלדעת שבלי הלקט, צריך להמתין
משום בזיון ספר תורה. וע' פמ"ג (אש"א רפד, ו) נפקא מינה בין הטעמים, אם
הגולל כבר שמע ההפטרה.
ושו"ע משמע דדוקא
צריך להמתין עד שיגלול הספ"ת ולא צריך להמתין עד שכרכו במפה, וכ"כ
בפמ"ג (אש"א קמז, י) שהמנהג להקל לקרות אחר שנגללה ספ"ת קודם
שיכרוך במפה. וע' מ"ב (סקכ"ג), דרש"י (סוטה לט: ד"ה עד שתגלל)
משמע שימתין עד שנגללה במטפחותיה.
The sefer from which the haftorah was read should remain on the bimah until after the brachos after haftorah are recited[2] מ"ב רפד,יב וע' ב"י כ' איני רואה בו טעם .
If the haftorah will be read from a
printed sefer (e.g., a Tanach), the one who received maftir should
read the haftorah, but if he is unable to do so, the baal koreh may
read it. If it is read from a klaf (scroll), the baal koreh is
permitted l’chatchila to read it[3]
רמ"א (רפד, ד), ומ"ב (סק"ח). ולכתחלה
אסור לקרות למפטיר מי שאינו יודע לומר הפטרה (רמ"א שם).
.
When the Haftarah is read from a printed sefer
instead of a scroll, each individual should preferably recite it quietly
together with the reader[4]
מ"ב (רפד,יא) בשם
גר"א
If the Maftir started reading the wrong haftarah and the correct haftarah is in a different klaf, he must recite a new bracha before reciting the correct haftarah. If it is read from a sefer which contains the correct haftarah in it (such as a Tanach); if he knew what the correct haftarah is and merely thought he was on the correct page, no new bracha is recited. However, if he thought he was going to recite a different haftarah, he must recite a new bracha[5] אג"מ אוח"א סי' לו . If, after reading the Haftarah relating to the Parsha, he realized that he should have read a special haftarah for that week (such as Shabbos Rosh Chodesh), he should just open to the correct one and read it without reciting another bracha even if he already recited the brachos afterwards [6] מ"ב תכה,ד . However, if the Haftarah was simply incorrect, he must recite the brachos again before reciting the correct one.
[1] קמז, ז. ומשמע בשו"ע דדוקא ההפטרה עצמה, אבל
מ"ב כ' גם ברכות ההפטרה. והטעם בזה, ע' שו"ע (שם) ומ"ב (רפד, יב)
כדי שישמע הגולל ההפטרה, שחייב לשמוע כמו שחייב לשמוע קריאת התורה, והוא כדעת
המרדכי (ע' ב"י שם). וע' ב"י (סי' רפד) דלדעת שבלי הלקט, צריך להמתין
משום בזיון ספר תורה. וע' פמ"ג (אש"א רפד, ו) נפקא מינה בין הטעמים, אם
הגולל כבר שמע ההפטרה.
ושו"ע משמע דדוקא
צריך להמתין עד שיגלול הספ"ת ולא צריך להמתין עד שכרכו במפה, וכ"כ
בפמ"ג (אש"א קמז, י) שהמנהג להקל לקרות אחר שנגללה ספ"ת קודם
שיכרוך במפה. וע' מ"ב (סקכ"ג), דרש"י (סוטה לט: ד"ה עד שתגלל)
משמע שימתין עד שנגללה במטפחותיה.
[2] מ"ב רפד,יב וע' ב"י כ' איני רואה בו טעם
[3] רמ"א (רפד, ד), ומ"ב (סק"ח). ולכתחלה אסור לקרות למפטיר מי שאינו יודע לומר הפטרה (רמ"א שם).
[4] מ"ב (רפד,יא) בשם
גר"א
[5] אג"מ אוח"א סי' לו
[6] מ"ב תכה,ד