Halacha OnlineHalacha for the Frum Jew
Cooked Food of Non-Jews

KashrusHalachos of Milk Products

Chazal prohibited drinking any milk procured by non-Jews unless a Jew ensured that no non-kosher milk was mixed in[1] מדינא דגמרא: אם אין דבר טמא בעדרו, מותר אם ישראל עומד מבחוץ, אפי' אינו יכול לראות החליבה (קטו,א), לא שנא אם חולב לעצמו או לצורך ישראל (ש"ך). ואם יש דבר טמא בעדרו, צריך שישראל יושב מבחוץ ובשעה שהוא עומד יכול לראות החליבה ושהוא חולב לצורך ישראל, שירא שמא יבא הישראל (שו"ע) ובישראל יוצא ונכנס סגי (ש"ך וט"ז). ורמ"א כ' קטן נאמן בזה, וע' פ"ת שיש חולקים. ושפחות שחולבות בבית ישראל ואין בית עכו"ם מפסיק, מותר לכתחלה להניח להם לחלוב, שאין לחוש לדבר טמא, כ"כ רמ"א. ואם הישראל לא ראה תחילת החליבה אבל ראה בתוך הכלי (לראות שלא היה שם חלב מקודם), כ' רמ"א (קטו,א כפי הבנת הש"ך, אבל פשטות רמ"א משמע שמתיר אפי' לא ראה בתוך הכלי) דמותר בדיעבד, וכ' ט"ז וש"ך להחמיר בדיעבד. ואם בא הישראל אחר שנחלבו מקצת בהמות, כ' רמ"א מותר בדיעבד, וכ' ש"ך לאסור אפי' בדיעבד (ועערה"ש שתירץ השגת הש"ך). . Today, any cow’s milk may be drunk. The reason for this is due to government oversight over the milk supply[2] אג"מ יו"ד (א, מז). ויסודו שם, משום שכל היסוד של ראיית ישראל הוא שיהא שם מירתת, ובודאי פיקוח הממשלה הוא באותו דרגא של מירתת. [ויש להוסיף, שהמירתת של ראיית ישראל הוא רק קצת מירתת, שהגוי יפסיד רק קונה אחד, משא"כ המירתת של הממשלה הוא שהם יפסידו הרבה כסף אם נודע שהם החליפו החלב בחלב טמאה.] וע' פר"ח שחלב עכו"ם מותר אם אין דבר טמא בעיר, או אם חלב טמא ביוקר. וע' פ"ת (קטו,ג) שחלב נאסר במנין, ואין להתיר, אבל חכ"א (סז,א) כ' שלא נאסר במנין אבל אין להקל כפר"ח [כ' שם שגם תשב"ץ סובר כפר"ח]. . However, a scrupulous individual should try to be stringent to obtain chalav yisrael (milk with constant kosher supervision).

Hard cheese[3] גבינה באמעריקא בהרבה מקומות נעשה מחלב הנחלב לצורך גבינה. ובגבינה כזה כ' רמ"א (קטו,ב) להתיר, וע' ט"ז כ' אין להקל. וע' ש"ך (סקי"ח) מתיר לקנות החלב כדי לעשות גבינות, וע' מטה יונתן חולק עליו ואוסר לקנות החלב, ורק מותר לקנות אחר שהעכו"ם עשאו גבינה. may not be eaten without a reliable hechsher, as according to many opinions a Jew must assist in the cheese-making process[4] קטו,ב, כ' גבינת עכו"ם אסורה. וכ' רמ"א אין לפרוץ גדר אם לא במקום שנהגו בהם היתר מימים קדמונים, ומותר אם ראה ישראל החליבה ועשיית הגבינות, ובדיעבד מותר אם ראה העשייה ולא החליבה, וכ"כ מ"ב (שעה"צ ס"ס שז). וכ' ש"ך שאפי' ראה ישראל הכל, אסורה, ומותר אם ישראל נתן הקיבה לתוך החלב או אם הישראל שכר הבהמות, וכ"כ חכ"א סי' סז. וע' פ"ת התיר אם הקיבה של ישראל, אפי' נתן העכו"ם הקיבה לתוך החלב. וע' פר"ח (אות טו) שאם ישראל שכר העכו"ם לעשות לו גבינות, לא נכנס כלל לגזירת גבינת עכו"ם כיון שנקרא על שם ישראל. .

Cottage cheese and cream cheese may be eaten with a reliable hechsher to ensure all the additives are kosher. They have the same laws as milk, and need not have a Jew involved in the cheese-making process[5] אג"מ יו"ד ב,כז. והטעם, כיון שנעשה גבינה כזה מאליו אם מעמידו במקום חם ולא צריך להוסיף רענעט, לא מסתבר שהוא בכלל הגזירה . Here, too, a stringent individual should try to obtain chalav yisrael.

Butter[6] רשב"א (ע' טור ס' קטו) כ' אסור לאכול חמאה, אפי' שנתבשל, ואפי' נתבטל ב-ס', ור' פרץ כ' מותר לאוכלו אפי' בלי בישול, ורמב"ם כ' שאין לקנותו (ע' ט"ז קטו,יב), אבל אם כבר קנאו, מותר לבשלו ולאוכלו, וכ"כ בשו"ע במקום שאין מנהג, אבל במקום שהמנהג לאסור, אין להתיר may be eaten (if there is a hechsher to ensure no non-kosher ingredients are added) even according to those who are usually stringent not to drink chalav stam.

 


[1] מדינא דגמרא: אם אין דבר טמא בעדרו, מותר אם ישראל עומד מבחוץ, אפי' אינו יכול לראות החליבה (קטו,א), לא שנא אם חולב לעצמו או לצורך ישראל (ש"ך). ואם יש דבר טמא בעדרו, צריך שישראל יושב מבחוץ ובשעה שהוא עומד יכול לראות החליבה ושהוא חולב לצורך ישראל, שירא שמא יבא הישראל (שו"ע) ובישראל יוצא ונכנס סגי (ש"ך וט"ז). ורמ"א כ' קטן נאמן בזה, וע' פ"ת שיש חולקים. ושפחות שחולבות בבית ישראל ואין בית עכו"ם מפסיק, מותר לכתחלה להניח להם לחלוב, שאין לחוש לדבר טמא, כ"כ רמ"א. ואם הישראל לא ראה תחילת החליבה אבל ראה בתוך הכלי (לראות שלא היה שם חלב מקודם), כ' רמ"א (קטו,א כפי הבנת הש"ך, אבל פשטות רמ"א משמע שמתיר אפי' לא ראה בתוך הכלי) דמותר בדיעבד, וכ' ט"ז וש"ך להחמיר בדיעבד. ואם בא הישראל אחר שנחלבו מקצת בהמות, כ' רמ"א מותר בדיעבד, וכ' ש"ך לאסור אפי' בדיעבד (ועערה"ש שתירץ השגת הש"ך).

[2] אג"מ יו"ד (א, מז). ויסודו שם, משום שכל היסוד של ראיית ישראל הוא שיהא שם מירתת, ובודאי פיקוח הממשלה הוא באותו דרגא של מירתת. [ויש להוסיף, שהמירתת של ראיית ישראל הוא רק קצת מירתת, שהגוי יפסיד רק קונה אחד, משא"כ המירתת של הממשלה הוא שהם יפסידו הרבה כסף אם נודע שהם החליפו החלב בחלב טמאה.] וע' פר"ח שחלב עכו"ם מותר אם אין דבר טמא בעיר, או אם חלב טמא ביוקר. וע' פ"ת (קטו,ג) שחלב נאסר במנין, ואין להתיר, אבל חכ"א (סז,א) כ' שלא נאסר במנין אבל אין להקל כפר"ח [כ' שם שגם תשב"ץ סובר כפר"ח].

[3] גבינה באמעריקא בהרבה מקומות נעשה מחלב הנחלב לצורך גבינה. ובגבינה כזה כ' רמ"א (קטו,ב) להתיר, וע' ט"ז כ' אין להקל. וע' ש"ך (סקי"ח) מתיר לקנות החלב כדי לעשות גבינות, וע' מטה יונתן חולק עליו ואוסר לקנות החלב, ורק מותר לקנות אחר שהעכו"ם עשאו גבינה.

[4] קטו,ב, כ' גבינת עכו"ם אסורה. וכ' רמ"א אין לפרוץ גדר אם לא במקום שנהגו בהם היתר מימים קדמונים, ומותר אם ראה ישראל החליבה ועשיית הגבינות, ובדיעבד מותר אם ראה העשייה ולא החליבה, וכ"כ מ"ב (שעה"צ ס"ס שז). וכ' ש"ך שאפי' ראה ישראל הכל, אסורה, ומותר אם ישראל נתן הקיבה לתוך החלב או אם הישראל שכר הבהמות, וכ"כ חכ"א סי' סז. וע' פ"ת התיר אם הקיבה של ישראל, אפי' נתן העכו"ם הקיבה לתוך החלב. וע' פר"ח (אות טו) שאם ישראל שכר העכו"ם לעשות לו גבינות, לא נכנס כלל לגזירת גבינת עכו"ם כיון שנקרא על שם ישראל.

[5] אג"מ יו"ד ב,כז. והטעם, כיון שנעשה גבינה כזה מאליו אם מעמידו במקום חם ולא צריך להוסיף רענעט, לא מסתבר שהוא בכלל הגזירה

[6] רשב"א (ע' טור ס' קטו) כ' אסור לאכול חמאה, אפי' שנתבשל, ואפי' נתבטל ב-ס', ור' פרץ כ' מותר לאוכלו אפי' בלי בישול, ורמב"ם כ' שאין לקנותו (ע' ט"ז קטו,יב), אבל אם כבר קנאו, מותר לבשלו ולאוכלו, וכ"כ בשו"ע במקום שאין מנהג, אבל במקום שהמנהג לאסור, אין להתיר

Next: Beverages and Non-Jews
Beverages and Non-Jews