Daily LifeHalachos of Sheish Mitzvos T’midios
The
sheish mitvos t’midios are six[1]
לרמב"ן יש עוד ב': לא לשכח ה', ולא לשכח מעמד הר סיני
1) Belief in Hashem[3]
ספר המצוות לרמב"ם ע' א, חינוך
מצ' כה. וע' רמב"ן (ספה"מ שם) שההלכות גדולות לא מנאו למצוה כיון שלא
מנה אלא מצוות שהם גזירות השי"ת, אבל האמונה במציאותו הוא העיקר והשורש שממנו
נולדו המצוות אין ראוי למנותו מצוה בפני עצמה (ורמב"ן עצמו הסכים לדעת
רמב"ם)
2) Not to believe in any other gods[4]
ספר המצוות לרמב"ם ל"ת א, חינוך מצ' כו
3) Emunah in the Oneness of Hashem[5]
ספר המצוות לרמב"ם ע' ב, חינוך
מצ' תיז
4) Love of Hashem[8]
ספר המצוות לרמב"ם ע' ג, חינוך
מצ' תיח
5) Fear of Hashem[15]
עשה ד
ומי שבא לידו לעשות איזה עבירה וכבש יצרו
ביראת אלהים, מקבל שכר (כמבואר בגמ' מכות כג:) וכן דרשו חז"ל (ירושלמי קדושין
פ"א הל' ט) על הפסוק "אף לא פעלו עולה בדרכיו הלכו", כיון שלא פעלו
עולה, בדרכיו הלכו, הוא משום קיום מצוה זו (שערי תשובה שער ג, סע' ט).
ולדוגמא, ע' כף החיים (רלב, טו) כמה מצוות
עשה ולא תעשה מתקיים כל זמן שמסתפר ע"י ישראל.
.
6) Do not be swayed to deny Hashem[17]
ספר המצוות לרמב"ם (ל"ת מז), חינוך שפז
One
should realize at all times that Hashem, the King who is all-powerful, is
watching him in every action that he performs[20]
רמ"א (א, א). וגם סיים רמ"א דבריו באורח
חיים (ס"ס תרצז) וטוב לב משתה תמיד, וע' ברכי יוסף פירש ששני תמידים אלו
שייכים זה לזה, שמאחר שדוד המלך השתדל למצב של שויתי ה' לנגדי תמיד, בתר הכי הוי
טוב לב משתה תמיד. וע' שע"ת (שם) דלרוב המפרשים, רמ"א קאי על ריבוי
סעודה בי"ד אדר ראשון.
ובביאור כל ימי עני רעים וטוב לב משתה
תמיד, ע' גמ' בבא בתרא (קמה:) מחלקת בפירושו, די"א העני הוא בעל גמרא שממית
עצמו לתרץ הויות וטוב לב הוי בעלי משנה, וי"א איפכא, וי"א העני זה שיש
לו אשה רעה וטוב לב יש לו אשה טובה, וי"א עני הוי איסטניס (וי"א קפדן)
שהכל מפריע לו וטוב לב הוי סובל הכל, וי"א עני הוי רחמן שבוכה תמיד על צער
אחרים וטוב לב הוי אכזר. והיוצא מכל הנ"ל, דלא ברור אם יותר טוב להיות העני
או הטוב לב הנזכר בפסוק.
ובטעם למה הקב"ה ברא העולם הזה אם
רצונו הוא רק להיטיב, והיה לו רק לברוא העולם הבא כדי להיטיב לנו, ע' דעת תבונות
(ב, יח), וחיי אדם (הקדמה), וז"ל חיי"א, וכן הדבר הזה שהשם יתברך ריחם
על נשמות בני אדם שאוכלים שם ונהנין מזיו השכינה בלא מעשים טובים רק נהמא דכסופא,
ושלחם לעולם הזה ונתן לכל אחד שכל להבין כפי ששיער יתברך שמו בדעתו שראוי לו, ואם
ישתמש בשכלו בתורה קיים שליחותו, ואם לא יקיים ראוי לעונש, אבל משום זה אין לו במה
להתגאות, אם היה נאמן בשליחותו, ואדרבה לפי גודל חכמתו צריך להיות עניו ביותר, כי
לפי גודל חכמתו ראוי לו להשיג שלא למד עדיין מכל התורה רק כטפה מן הים, עכ"ל.
[1] לרמב"ן יש עוד ב': לא לשכח ה', ולא לשכח מעמד הר סיני
[2] כל זה מבוסס על דברי ח"א (כלל א סע' ה)
[3] ספר המצוות לרמב"ם ע' א, חינוך
מצ' כה. וע' רמב"ן (ספה"מ שם) שההלכות גדולות לא מנאו למצוה כיון שלא
מנה אלא מצוות שהם גזירות השי"ת, אבל האמונה במציאותו הוא העיקר והשורש שממנו
נולדו המצוות אין ראוי למנותו מצוה בפני עצמה (ורמב"ן עצמו הסכים לדעת
רמב"ם)
[4] ספר המצוות לרמב"ם ל"ת א, חינוך מצ' כו
[5] ספר המצוות לרמב"ם ע' ב, חינוך
מצ' תיז
[6] ע"פ רמב"ם יסודי התורה א,ז
[7] ספר המצוות שם
[8] ספר המצוות לרמב"ם ע' ג, חינוך
מצ' תיח
[9] ע"פ רמב"ם הל' תשובה י,ג
[10] ספה"מ לרמב"ם (ע' ג)
[11] רמב"ם (יסוה"ת ב, ב)
[12] רמ"א (יו"ד רמו, ד), וע' דרכ"מ (סק"ט) שאין להרגיל עצמו בלימוד חכמת הטבע, ואין להביא ראי' מן הרמב"ם, כי הוא למד תחלה כל התלמוד.
[13] גמ' (יומא פו.) למד כן מהפסוק ואהבת את ה' אלהיך, וכ"כ רמב"ם (יסה"ת ה,יא) אבל משמע ברמב"ם שהוא קיום של מצות קידוש ה', ולכאו' אין סתירה בזה שהוא קיום של שתיהם.
[14] מ"ב (כה, יד) בשם ספר חרדים
[15] עשה ד
[16] ומי שמרחיק עצמו מן העבירה, כגון
הנזהר מהתיחד עם האשה פן יכשל בעון, הוא מיראת אלהים (שערי תשובה שער ג סע' ד).
ומי שבא לידו לעשות איזה עבירה וכבש יצרו
ביראת אלהים, מקבל שכר (כמבואר בגמ' מכות כג:) וכן דרשו חז"ל (ירושלמי קדושין
פ"א הל' ט) על הפסוק "אף לא פעלו עולה בדרכיו הלכו", כיון שלא פעלו
עולה, בדרכיו הלכו, הוא משום קיום מצוה זו (שערי תשובה שער ג, סע' ט).
ולדוגמא, ע' כף החיים (רלב, טו) כמה מצוות עשה ולא תעשה מתקיים כל זמן שמסתפר ע"י ישראל.
[17] ספר המצוות לרמב"ם (ל"ת מז), חינוך שפז
[18] רמב"ם (הל' ע"ז ב,ג)
[19] חינוך (מצ' שפז)
[20] רמ"א (א, א). וגם סיים רמ"א דבריו באורח
חיים (ס"ס תרצז) וטוב לב משתה תמיד, וע' ברכי יוסף פירש ששני תמידים אלו
שייכים זה לזה, שמאחר שדוד המלך השתדל למצב של שויתי ה' לנגדי תמיד, בתר הכי הוי
טוב לב משתה תמיד. וע' שע"ת (שם) דלרוב המפרשים, רמ"א קאי על ריבוי
סעודה בי"ד אדר ראשון.
ובביאור כל ימי עני רעים וטוב לב משתה
תמיד, ע' גמ' בבא בתרא (קמה:) מחלקת בפירושו, די"א העני הוא בעל גמרא שממית
עצמו לתרץ הויות וטוב לב הוי בעלי משנה, וי"א איפכא, וי"א העני זה שיש
לו אשה רעה וטוב לב יש לו אשה טובה, וי"א עני הוי איסטניס (וי"א קפדן)
שהכל מפריע לו וטוב לב הוי סובל הכל, וי"א עני הוי רחמן שבוכה תמיד על צער
אחרים וטוב לב הוי אכזר. והיוצא מכל הנ"ל, דלא ברור אם יותר טוב להיות העני
או הטוב לב הנזכר בפסוק.
ובטעם למה הקב"ה ברא העולם הזה אם
רצונו הוא רק להיטיב, והיה לו רק לברוא העולם הבא כדי להיטיב לנו, ע' דעת תבונות
(ב, יח), וחיי אדם (הקדמה), וז"ל חיי"א, וכן הדבר הזה שהשם יתברך ריחם
על נשמות בני אדם שאוכלים שם ונהנין מזיו השכינה בלא מעשים טובים רק נהמא דכסופא,
ושלחם לעולם הזה ונתן לכל אחד שכל להבין כפי ששיער יתברך שמו בדעתו שראוי לו, ואם
ישתמש בשכלו בתורה קיים שליחותו, ואם לא יקיים ראוי לעונש, אבל משום זה אין לו במה
להתגאות, אם היה נאמן בשליחותו, ואדרבה לפי גודל חכמתו צריך להיות עניו ביותר, כי
לפי גודל חכמתו ראוי לו להשיג שלא למד עדיין מכל התורה רק כטפה מן הים, עכ"ל.