Halacha OnlineHalacha for the Frum Jew
Precedence in Brachos

Meals and BrachosHalachos of Brachos on Smells

It is forbidden to enjoy a pleasant smell (in certain instances) without making a bracha in the same way it is assur to eat without a bracha[1] רטז,א, ומ"ב שם. ואין מברכים ברכה אחרונה על הריח, כיון שהוא הנאה מועטת (רש"י), ויש מפרשים כיון שמיד נפסקה ההנאה הוי אחר שיעור עיכול (ט"ז). וי"א כיון דלא כלה דבר המריח מחמת שמריחים בו (עולת תמיד). וי"א דאין מברכים ברכה אחרונה אלא בדבר ששייך בו שביעה, לא כן בריח דלא יכול לישבע ממנו (כף החיים אות י). וע"פ דברי כה"ח אפשר יש לפרש מאי דאמרינן (ברכות מה:) שעל מים מברך לפניו ואינו מברך לאחריו, כיון דלא שייך שביעה כל כך במים .

A. Which Smells Require a Bracha

One may only make a bracha on a smell if the source of the smell is either placed in its current location for the purpose of smelling, or if one holds it with intention to smell it.

One need not recite a bracha on an item which is not intended for smelling in its current location. For example, if one smells cinnamon in his cabinet when he opens the cabinet door, or some cloves spill on the floor in his house, he may intentionally smell it without reciting a bracha. However, if he picked it up in order to smell it, he must recite a bracha. When one smells flowers in a vase on his table, he may not recite a bracha, unless he picks them up to smell (or they are placed there for the additional purpose of smelling nice).

If one enters a spice store and smells open containers of spices, he must recite the bracha of borei minei besamim, as the owner intends for the customers to smell them so they will buy them[2] ריז,א ומ"ב שם . One who enters a coffee house must recite the bracha of asher nasan rei’ach tov bapeiros on the scent of coffee[3] מ"ב שם, ע"פ מ"ב לעיל (רטז, טז) דעל קפה כתושה מברך אנרט"ב. .

No bracha is recited if one smells an object that is not the true source of the smell[4] ריז, ג . Therefore, one need not recite a bracha on any object that absorbed its smell from another source and the original ingredients are no longer present. For example, although one should make a bracha upon smelling an opened bottle of perfume[5] וזאת הברכה (עמ' 182) בשם הגרח"פ שיינברג והרי"י פישר. אבל יכול לברך על ריח סינתטי {(אור לציון מו, נד)}. וע' שש"כ (סא הע' לב) בשם הגרשז"א שאין לברך על ריח סנתטי. , one may not make a bracha when smelling a perfumed object.

If one is unsure if an item has a nice smell, or if its smell is strong enough to make a bracha, he should smell it (without a bracha) to test it, and then recite a bracha before smelling it again[6] כף החיים (רטז, ג).

ועערה"ש (רטז, ב) שיש חילוק בין הנאת הריח להנאת מאכל, דבהנאת מאכל אי אפשר לברך אחר שאכל דא"כ לא יהיה עובר לעשייתן, משא"כ בריח יריח ויריח. [ונ"ל דצ"ע על דבריו דהא אחר שכבר הריח הרי ההנאה כבר הלכה, כמו מאכל שכבר אכל, ואח"כ כשהוא מריח עוד הרי אינו מברך אלא על ההנאה הבאה ולא על שעבר, ולמה חלוק ריח ממאכל. וצ"ל, דבהנאת ריח אינו מברך על ההרחה עצמו, כיון שבהרחתו לא נגרע ממה שהיה קודם, ולכן ההנאה אינו על מה שלקח מן העולם הזה בלא ברכה אלא שבכל דבר שהוא לוקח צריך לשבח להקב"ה על זה או קודם ההרחה או לאחריו, משא"כ באכילה כיון דבשעת אכילתו הרי לוקח דבר מן העולם הזה, הרי המעילה כבר נעשה ואי אפשר לתקנו אחר כך. והעולה מזה דאין נפק"מ לדינא, כמ"ש שם, דבכל הנאה חייב לברך מקודם כדי שיהא עובר לעשייתו, אבל באכילה יש טעם נוספת.]
. If one wants to smell various perfumes to know which one to buy, he need not recite a bracha[7] וזאת הברכה (עמ' 180) בשם הגרח"פ שיינברג, שדומה למטעמת ואינו מברך. [אבל נ"ל דלכתחלה יריח בכוונה ליהנות, ויברך.] .

Preferably, one should not smell extracts of flowers or essential oils which are created by soaking plants in oil or alcohol and then strained once the alcohol has absorbed their smell, because it is questionable whether a bracha is recited[8] רטז,ו, והמחלקת (ע' טור) הוא אם דינו כמו ריח שאין לו עיקר או לא. וע' מג"א (ומחה"ש), דלדעת הב"ח אפי' לדברי הרמב"ם (ברכות ט,ח) שכתב אין מברכים על כלים המוגמרים כאן מודה שיברך כיון שהשמן קלט ריח מעיקר הבושם, וכן השו"ע ביסוד מסכים לחילוק זה כיון שכתב כאן ליזהר מלהריח בו אבל בכלים מוגמרים (ריז,ו) כתב סתם שלא יברך, וא"כ לדבריו יותר מסתבר לברך על שמן זה מלברך על כלים מוגמרים. אבל הדר"מ כתב להיפך בדעת הטור, שרק בכלים המוגמרים כתב הטור שיברך עליהם כיון שנשרף הבושם ונעשה ריח, משא"כ כאן שהטור לא הכריע בין ב' הדעות כיון שקלט רק ריח בעלמא. . However, one may smell it and recite a bracha if he would like to[9] מ"ב רטז,לב .

No bracha is recited on any smell whose purpose is to remove a bad smell[10] ריז,ב . One can therefore not make a bracha on air fresheners that disperse “smells” into the air.

If one has more than one object to smell, the order of precedence of brachos is: atzei besamim, asher nasan reiach tov bapeiros, isvei besamim, minei besamim[11] פמ"ג (אש"א רטז,יט) .

No bracha is recited on smelling freshly cut grass, as it is not there for the purpose of smelling.

B. Which Bracha To Recite

Upon smelling fruits or vegetables[12] רטז,ב. וע' פמ"ג (אש"א רטז,יט) מדוייק דגם על פרי האדמה יכולים לברך אנרט"ב , the bracha is asher nasan[13] מ"ב רטז, ט). וע' שו"ע (סע' ב) שיברך "הנותן רטב"פ". reiach tov bapeiros. If one picked up the fruit intending to eat it and incidentally smelled it too, no bracha is recited on the smell[14] ביה"ל רטז,ב ד"ה כשנטלו . If one intends to pick it up to enjoy its smell before eating it, he should first recite asher nasan…, smell it, and then recite the birchas achila[15] מש"ב בשם א"ר. וגם כתב עצה אחרת בשם הפר"מ שיטעום קצת מן הפרי .

Spices, which are not eaten except when mixed into food, are questionable regarding their bracha, and one should recite borei minei besamim[16] קצה"ש (סב, ג), שיש להסתפק אם ברכתם אשר נרט"ב או בורא עצי בשמים. וע' הערה שם כ' דה"ה לימון.

ומה שכתב השו"ע בענין קניל"ה דהיינו cinnamon דברכתו בפה"ע, צ"ל דבימיהם היו אוכלים אותו, כדמבואר בשו"ע לעיל (רב, יז), ומ"ש בשו"ע (רטז, ב) לברך אנרט"ב על קלאו"ו, אע"פ דמבואר לעיל (רב, טז) שאין קלאו"ו נאכל בפני עצמו, אפשר דבימיהם היו נחשב קצת מאכל כיון שאוכלים אותו ע"י תערובת סוכר ומיקרי פרי לענין זה, אבל למעשה האחרונים חלקו על השו"ע לענין קלאו"ו, ואפשר משום טעם שכתבתי. ואפשר דמשום זה כתבו שלא לברך אנרט"ב על נענע, ע' בא"ה סק"ז.
.

On grass or flowers that grew on the ground and have soft stems, the bracha is borei isvei besamim[17] רטז, ב . Mint[18] ע' בא"ה (רטז, ז) , lily, hyacinth, or freshly cut grass (if one picks it up to smell it) requires borei isvei besamim.

On wood, or any flowers that grew on a tree, the bracha is borei atzei besamim[19] שו"ע (רטז,ב) . A tree is defined as having hard branches, with a trunk above the ground which survives winter for several years[20] ע' ביאה"ל (רטז, ג) . Smelling rosemary, honeysuckle, myrtle, pine, cedar, roses, or eucalyptus, requires borei atzei besamim.

If the plant has a hard stem which does not survive winter, or it does not meet the criteria of “tree” regarding the bracha of borei pri ha’eitz, it is questionable which bracha to recite, and borei minei besamim is recited[21] ביאה"ל (רטז, ג ד"ה עצי) .

On anything that smells pleasant that does not fall under one these categories, such a man-made smell or one produced by animals, borei minei besamim is recited[22] רטז, ב . Cloves require borei minei besamim[23] מ"ב (רטז, טז). וע' שו"ע (סע' ב) כ' שיברך שנתן ריח טוב בפירות. .

If one is unsure what bracha to make, or if one smells several independent items together which require different brachos[24] רטז, ה?, וביה"ל ס"ס ריז, דלא כדברי מחה"ש דמסתפק אי אזלינן בתר רובא (ע' ביה"ל שם) , borei minei besamim is recited. If two smells are combined, and one of them is not fit to make a bracha on, the mixture is judged by the majority[25] ריז,ח . When two smells which require different brachos are combined in a homogenous mixture, one recites the bracha on the type of smell which is the majority[26] כן הסכים לי הרה"ג מיכאל יארדלי. .

One should not pick up fresh bread with intention to smell it, because there is a question as to whether a bracha should be made. If one does so, no bracha is recited[27] רמ"א רטז,יד כיון שיש מחלקת אם יש לו לברך "שנתן ריח טוב בפת" .

If one rubs his hands with a fragrant oil, a bracha may be recited on the oil while held in hand, but not after it is rubbed in[28] מ"ב ריז,יא משמע כן .


[1]רטז,א, ומ"ב שם. ואין מברכים ברכה אחרונה על הריח, כיון שהוא הנאה מועטת (רש"י), ויש מפרשים כיון שמיד נפסקה ההנאה הוי אחר שיעור עיכול (ט"ז). וי"א כיון דלא כלה דבר המריח מחמת שמריחים בו (עולת תמיד). וי"א דאין מברכים ברכה אחרונה אלא בדבר ששייך בו שביעה, לא כן בריח דלא יכול לישבע ממנו (כף החיים אות י). וע"פ דברי כה"ח אפשר יש לפרש מאי דאמרינן (ברכות מה:) שעל מים מברך לפניו ואינו מברך לאחריו, כיון דלא שייך שביעה כל כך במים

[2] ריז,א ומ"ב שם

[3] מ"ב שם, ע"פ מ"ב לעיל (רטז, טז) דעל קפה כתושה מברך אנרט"ב.

[4] ריז, ג

[5] וזאת הברכה (עמ' 182) בשם הגרח"פ שיינברג והרי"י פישר. אבל יכול לברך על ריח סינתטי {(אור לציון מו, נד)}. וע' שש"כ (סא הע' לב) בשם הגרשז"א שאין לברך על ריח סנתטי.

[6] כף החיים (רטז, ג).

ועערה"ש (רטז, ב) שיש חילוק בין הנאת הריח להנאת מאכל, דבהנאת מאכל אי אפשר לברך אחר שאכל דא"כ לא יהיה עובר לעשייתן, משא"כ בריח יריח ויריח. [ונ"ל דצ"ע על דבריו דהא אחר שכבר הריח הרי ההנאה כבר הלכה, כמו מאכל שכבר אכל, ואח"כ כשהוא מריח עוד הרי אינו מברך אלא על ההנאה הבאה ולא על שעבר, ולמה חלוק ריח ממאכל. וצ"ל, דבהנאת ריח אינו מברך על ההרחה עצמו, כיון שבהרחתו לא נגרע ממה שהיה קודם, ולכן ההנאה אינו על מה שלקח מן העולם הזה בלא ברכה אלא שבכל דבר שהוא לוקח צריך לשבח להקב"ה על זה או קודם ההרחה או לאחריו, משא"כ באכילה כיון דבשעת אכילתו הרי לוקח דבר מן העולם הזה, הרי המעילה כבר נעשה ואי אפשר לתקנו אחר כך. והעולה מזה דאין נפק"מ לדינא, כמ"ש שם, דבכל הנאה חייב לברך מקודם כדי שיהא עובר לעשייתו, אבל באכילה יש טעם נוספת.]

[7] וזאת הברכה (עמ' 180) בשם הגרח"פ שיינברג, שדומה למטעמת ואינו מברך. [אבל נ"ל דלכתחלה יריח בכוונה ליהנות, ויברך.]

[8] רטז,ו, והמחלקת (ע' טור) הוא אם דינו כמו ריח שאין לו עיקר או לא. וע' מג"א (ומחה"ש), דלדעת הב"ח אפי' לדברי הרמב"ם (ברכות ט,ח) שכתב אין מברכים על כלים המוגמרים כאן מודה שיברך כיון שהשמן קלט ריח מעיקר הבושם, וכן השו"ע ביסוד מסכים לחילוק זה כיון שכתב כאן ליזהר מלהריח בו אבל בכלים מוגמרים (ריז,ו) כתב סתם שלא יברך, וא"כ לדבריו יותר מסתבר לברך על שמן זה מלברך על כלים מוגמרים. אבל הדר"מ כתב להיפך בדעת הטור, שרק בכלים המוגמרים כתב הטור שיברך עליהם כיון שנשרף הבושם ונעשה ריח, משא"כ כאן שהטור לא הכריע בין ב' הדעות כיון שקלט רק ריח בעלמא.

[9] מ"ב רטז,לב

[10] ריז,ב

[11] פמ"ג (אש"א רטז,יט)

[12] רטז,ב. וע' פמ"ג (אש"א רטז,יט) מדוייק דגם על פרי האדמה יכולים לברך אנרט"ב

[13] מ"ב רטז, ט). וע' שו"ע (סע' ב) שיברך "הנותן רטב"פ".

[14] ביה"ל רטז,ב ד"ה כשנטלו

[15]מש"ב בשם א"ר. וגם כתב עצה אחרת בשם הפר"מ שיטעום קצת מן הפרי

[16] קצה"ש (סב, ג), שיש להסתפק אם ברכתם אשר נרט"ב או בורא עצי בשמים. וע' הערה שם כ' דה"ה לימון.

ומה שכתב השו"ע בענין קניל"ה דהיינו cinnamon דברכתו בפה"ע, צ"ל דבימיהם היו אוכלים אותו, כדמבואר בשו"ע לעיל (רב, יז), ומ"ש בשו"ע (רטז, ב) לברך אנרט"ב על קלאו"ו, אע"פ דמבואר לעיל (רב, טז) שאין קלאו"ו נאכל בפני עצמו, אפשר דבימיהם היו נחשב קצת מאכל כיון שאוכלים אותו ע"י תערובת סוכר ומיקרי פרי לענין זה, אבל למעשה האחרונים חלקו על השו"ע לענין קלאו"ו, ואפשר משום טעם שכתבתי. ואפשר דמשום זה כתבו שלא לברך אנרט"ב על נענע, ע' בא"ה סק"ז.

[17] רטז, ב

[18] ע' בא"ה (רטז, ז)

[19]שו"ע (רטז,ב)

[20] ע' ביאה"ל (רטז, ג)

[21] ביאה"ל (רטז, ג ד"ה עצי)

[22] רטז, ב

[23] מ"ב (רטז, טז). וע' שו"ע (סע' ב) כ' שיברך שנתן ריח טוב בפירות.

[24] רטז, ה?, וביה"ל ס"ס ריז, דלא כדברי מחה"ש דמסתפק אי אזלינן בתר רובא (ע' ביה"ל שם)

[25] ריז,ח

[26] כן הסכים לי הרה"ג מיכאל יארדלי.

[27] רמ"א רטז,יד כיון שיש מחלקת אם יש לו לברך "שנתן ריח טוב בפת"

[28] מ"ב ריז,יא משמע כן

Next: Brachos on Sights and Occurrences
Brachos on Sights and Occurrences