KashrusHalachos of Food Entrusted to Non-Jews
Meat,
fish, wine, or most other products (anything which may contain an issur
d’oraysa[1]
וזה כולל הרבה מיני מאכלים, דכל שיש בו שמן, אפשר שהשמן בא מדבר
טמא.
)
may not be delivered by or entrusted to a non-Jew or irreligious Jew unless it
has a tamper-proof packaging[2]
אג"מ (יו"ד א, נו)
(or two valid seals)[3]
ע'
שו"ע (קיח, א) דמותר לשלוח אם יש ב' חותמות. ובדיעבד מותר ובלבד שיש בו חותם
אחד, אבל אם שלחו ביד מומר, אסור אא"כ יש בו ב' חותמות (רמ"א שם).
ובאיסור
דרבנן, כגון חלב ולחם, די בחותם אחד. ולענין חלב, ש"ך כ' כיון דחלב טהור חיור
וחלב טמא ירוק, אם היה מחליף כולו או רובו היה מינכר, ואם מחליף קצת הוי בטל
מדאורייתא ואינו אסור אלא מדרבנן, והקשה פ"ת דהא הוי אסור מדרבנן דהא אזלינן
בתר טעמא ואין טעם החלבים שוים וא"כ הוי מבא"מ ואסור מדאורייתא, ותי'
דלא אמרינן טעם כעיקר מדאורייתא אלא באיסורים שיש בהם מלקות אבל בחלב טמא שאין בו
מלקות לא אמרינן טעם כעיקר וא"כ אין תערובת חלב אוסר מדאורייתא. ובימינו, יש
עוד חשש משום טריפות הנמצאים בפרות משום חיתוך שנעשה לצורך displaced
abomasum, אבל כיון שהוא מינו במינו ובטל ברוב, אפי' בזה"ז הוי רק
איסור דרבנן.
.
(This prohibition applies even if afterwards, the food will be permitted to eat
based on the leniency that he had nothing to gain by switching it[4]
ש"ך (קיח, לב) וערה"ש (ס"ק כט)
.)
Most commercial packaging, such as a plastic wrapper around cookies, or canned tuna, is sufficient, as it is not possible to unseal and reseal. The plastic wrap commonly used to pack fresh meat (with a kashrus label affixed to it) is considered “tamper-proof” because it is noticeable if it has been replaced.
If a non-Jew was left alone with any item which requires kashrus certification, with no seal, or the seal was opened, it may be eaten as long as the non-Jew had nothing to gain by switching it[5] רמ"א קיח,ב. או אם הוא יין ויש לחוש שמא נגע בו משום חיבת ניסוך, אסור. וע' תוס' (ע"ז יב.) ורא"ש (ע"ז א, ט), ומבואר בדבריהם שאין חילוק בין בשר הנפקד אצלם לבשר שנשתלח למקום אחר על ידם. . For example, if the meat was an expensive cut and he may have wanted to switch it for his own, one may not eat the meat left in his possession. However, if the non-Jew stands to gain financial benefit from switching it, it may not be eaten[6] שם .
Therefore, if a non-Jew sells kosher hot dogs in a gas station (which does not have kosher supervision) in open packages, they may not be eaten, as the non-Jew may switch them for cheaper, non-kosher hot dogs. One who is stringent to drink chalav yisrael may drink milk which is sold by non-Jews from open chalav yisrael containers (e.g., at a gas station), because it is only a stringency[7] כן שמעתי מר' יעקב היינעמאן בשם אביו הגר"מ היינעמאן .
If a non-Jew delivered takeout food and there was no seal but he knows from the packaging that it definitely came from a kosher store, or the seal was broken, the food may be prohibited if the non-Jew had something to gain by switching it, and a Rav must be consulted.
For example, if an expensive steak was ordered, the non-Jew may switch it for a cheaper steak so he can enjoy eating the better steak, and the food may be prohibited. Even if it was cheap takeout food, if he had to travel a long distance, there is concern he may have switched it, and purchased non-kosher food to replace it[8] חכם צבי (ס' לט ד"ה ואני) . However, if it was cheap takeout food that tastes the same as local non-kosher takeout food, it is permitted, as the non-Jew would not benefit from switching it[9] שבט הקהתי (ג, רכח) בשם הגרשז"א, וכן נראה דעת אג"מ (יו"ד ג, טז ד"ה ולכן). .
If one finds an open, kosher package of chicken, meat, bread, or the like, in a room with non-Jews around, such as a break room in an office building, one may assume it is kosher, and need not suspect that someone put non-kosher food in the kosher container. This is because since he could have eaten the entire package, he had no reason to replace the kosher food with non-kosher.
In any case when one can recognize that the food is the same as the kosher food he had seen earlier, it is permitted. For example, if one cooks a roast, and asks a non-Jewish worker to bring it to a sheva brachos, it may be eaten if he can recognize that it was the meat that he sent[10] דטביעות עין מהני אפי' באיסור דאורייתא (ט"ז קיח, יב) .
If meat was left unwatched in a place where an animal may have come and switched it for non-kosher meat[11] וע' ערוה"ש (סג,י) שיש להחמיר במקום שרובם עכו"ם ואפשר שעכו"ם החליפו, ובזה די בסימן גרוע. , it is forbidden to eat. However, if one found it in the same place one left it, or one recognizes that it is the same piece of meat[12] סג, א. ואפי' במקום איסור דאורייתא, טביעות עין מהני (נקה"כ שם, ודלא כט"ז) , or it is wrapped in sealed packaging[13] דהיינו, שאי אפשר שבהמה החליפו, כמ"ש שו"ע (סג, ב) , it is permitted.
[1] וזה כולל הרבה מיני מאכלים, דכל שיש בו שמן, אפשר שהשמן בא מדבר טמא.
[2] אג"מ (יו"ד א, נו)
[3] ע' שו"ע (קיח, א) דמותר לשלוח אם יש ב' חותמות. ובדיעבד מותר ובלבד שיש בו חותם אחד, אבל אם שלחו ביד מומר, אסור אא"כ יש בו ב' חותמות (רמ"א שם).
ובאיסור דרבנן, כגון חלב ולחם, די בחותם אחד. ולענין חלב, ש"ך כ' כיון דחלב טהור חיור וחלב טמא ירוק, אם היה מחליף כולו או רובו היה מינכר, ואם מחליף קצת הוי בטל מדאורייתא ואינו אסור אלא מדרבנן, והקשה פ"ת דהא הוי אסור מדרבנן דהא אזלינן בתר טעמא ואין טעם החלבים שוים וא"כ הוי מבא"מ ואסור מדאורייתא, ותי' דלא אמרינן טעם כעיקר מדאורייתא אלא באיסורים שיש בהם מלקות אבל בחלב טמא שאין בו מלקות לא אמרינן טעם כעיקר וא"כ אין תערובת חלב אוסר מדאורייתא. ובימינו, יש עוד חשש משום טריפות הנמצאים בפרות משום חיתוך שנעשה לצורך displaced abomasum, אבל כיון שהוא מינו במינו ובטל ברוב, אפי' בזה"ז הוי רק איסור דרבנן.
[4] ש"ך (קיח, לב) וערה"ש (ס"ק כט)
[5] רמ"א קיח,ב. או אם הוא יין ויש לחוש שמא נגע בו משום חיבת ניסוך, אסור. וע' תוס' (ע"ז יב.) ורא"ש (ע"ז א, ט), ומבואר בדבריהם שאין חילוק בין בשר הנפקד אצלם לבשר שנשתלח למקום אחר על ידם.
[6] שם
[7] כן שמעתי מר' יעקב היינעמאן בשם אביו הגר"מ היינעמאן
[8] חכם צבי (ס' לט ד"ה ואני)
[9] שבט הקהתי (ג, רכח) בשם הגרשז"א, וכן נראה דעת אג"מ (יו"ד ג, טז ד"ה ולכן).
[10] דטביעות עין מהני אפי' באיסור דאורייתא (ט"ז קיח, יב)
[11] וע' ערוה"ש (סג,י) שיש להחמיר במקום שרובם עכו"ם ואפשר שעכו"ם החליפו, ובזה די בסימן גרוע.
[12] סג, א. ואפי' במקום איסור דאורייתא, טביעות עין מהני (נקה"כ שם, ודלא כט"ז)
[13] דהיינו, שאי אפשר שבהמה החליפו, כמ"ש שו"ע (סג, ב)