Halacha OnlineHalacha for the Frum Jew
Muktza

ShabbosHalachos of Bosis L’davar Ha’assur

If one puts a Muktza object on a permitted item, it shows he wants the permitted item to become an extension of the Muktza item. Therefore, the permitted item becomes a “Bosis L’davar Ha’assur” (holder for a forbidden object) and one is forbidden to move it in the same ways that the muktza on it is forbidden to move[1] רעז, ג, וע' הערות לקמן. . However, certain conditions must be fulfilled for it to become a Bosis:

1)    An item can only become a Bosis if the muktza was placed on the permitted object with intention it should remain there during[2] שי,ז. דלא כר"ת כ' שאם הניח מעות על מטה המיוחד למעות, אע"פ שסילקו מבעוד יום, נעשה בסיס, ע' טור the entire[3] רעז,ג ו-שט,ד ומ"ב שם Bein Hashemashos[4] שט,ד. ואם חשב לסלק המוקצה באמצע שבת, תוס' כ' דלא נעשה בסיס (שם בשם י"א) ויש לסמוך על זה במקום פסידא (מ"ב סקכ"א) . However, if it was placed there on Shabbos, or removed during[5] מג"א (רסה,ב) ומ"ב (רסו,כו) Bein Hashemashos, or one placed it there intending to remove it before Shabbos, it remains permitted and does not become a Bosis. If it was placed there on Friday and then forgotten about, but one would not have wanted it to remain there on Shabbos, it remains permitted[6] מ"ב שט,יח (ולדעת ב"י אפי' הניחם שם ממש בערב שבת מיקרי שוכח, דלא כמהרא"י דבער"ש אפי' בסתמא מיקרי מניח) ו-כב .

2)    A Bosis can only be created by the owner of the permitted item[7] רמ"א שט,ד , or someone who has permission to use the item, such as his wife or child[8] הלכות שבת בשבת (ח"ב עמ' שסא) בשם הגרי"ש אלישיב , or one who borrowed it[9] פשוט, דהוי כבעליו . However, if someone other than these individuals put it there, or it fell there by itself[10] משמעות הפוסקים , it does not become a Bosis.

3)    An item can only become a Bosis if it is intended for it to serve a purpose for the upper item. However, if the muktza is merely helping the permitted object[11] רנט,א ומג"א סק"ו or is virtually worthless compared to the permitted object[12] מ"ב שי,לא בשם ח"א (שאין אדם מבטל בגדו בשביל איזה פרוטות שבתוך הכיס) , it remains permitted. For example, if one left a penny on a table, it is not a Bosis. If one leaves a computer on a shirt in order to press out its wrinkles, it is not a Bosis.

4)    If the permitted object was (at the onset of Shabbos[13] רמ"א שי,ח כ' דלא מועיל אם הניח עליו דבר היתר באמצע שבת ) also holding a different, permitted object which is of greater value than the muktza, the bottom object remains permitted, because the primary function of the bottom object is to serve the permitted item[14] שי,ח . For example, a key ring which contains a house key and a flashlight on it is not muktza, because the key is of greater value than the flashlight.

 

If two items are attached and one of them became a bosis, the other item is unaffected and may be moved[15] רמ"א שי,ז . For example, if there was money in a pants pocket at the onset of Shabbos, the pocket becomes a bosis, but because the pocket is a separate piece of fabric and not the pants themselves, the pants may be moved normally (although preferably one should dump out the money)[16] רמ"א (שי,ז) כ' אין ללובשו דשמא יצא בו, ומ"ב (?) כ' שלכתחלה ינער המוקצה . However, if money was in a shirt pocket, because part of the pocket is the shirt itself, the shirt becomes a Bosis.

If one only did not want the item to remain there on Shabbos because one did not want it to become a Bosis, it still becomes a Bosis[17] אג"מ? .

Food cannot become a bosis, unless one placed a muktza item on top of it with the intention that the food should serve a purpose for the muktza[18] מ"ב שיא,כט בדעת רמ"א (רמ"א כ' דאין באוכלין משום בסיס לדבר האסור) . Anything attached to a house or to the ground, such as a door or kitchen drawers, cannot become a bosis[19] מג"א רעז,א ומ"ב סק"ז (ע"פ דברי הטור ס' תרפ, ולבוש ס' רעז).

ובענין garbage drawers, נראה פשוט דעיקר המטרה שהוא שם הוא שאם לא היה שום ארון שם, היה הבית חסר, ולכן צריך להיות שם משום דהוי תשמיש הבית. ואפי' בלי זה, שמעתי בשם הרה"ג אשר ווייס, והרה"ג ראובן פיינשטיין שהאשפות שלנו, ע"פ רוב הדברים שבתוכם אינם מוקצה.

וע' ביה”ל שלדעת הירושלמי דוקא בשכח אינו נעשה בסיס אבל במניח הוי בסיס.
. A kli shem’lachto l’issur is questionable whether it can create a bosis[20] פמ"ג (?) נסתפק בזה , so in certain cases on may be lenient.

If one item was placed atop another solely because there was nowhere else to put it, the lower object becomes a Bosis, but one may be lenient in cases of necessity[21] מ"ב שט,יח, וע' מג"א מקיל, והט"ז מחמיר. ובמ"ב שם כ' מה שנוהגים בשבת להסיר המפה מעל השלחן אחר שהאינו יהודי הסיר המנורה מעליו גם תלוי במחלקת זו, דלדעת מג"א מותר כיון שאינו צריך שתהא המנורה דוקא על המפה, אלא על השלחן, ואינו מעמידה על המפה אלא מפני שאי אפשר לפנות מקום בהשלחן עצמו. . For example, if while cleaning before Shabbos one put a computer on top of a book on a bookshelf, because his intention was really to put it on the bookshelf and the placement on the book was purely incidental, one may be lenient and use the book if there is no other book available.

One may not move a candlestick or a tray containing candlesticks even after the fire has gone out, because it became a Bosis for the flame. However, if the tray is not specially made for holding candles, and one placed a challah on it before Shabbos, it may be moved, because the challah is more important to him[22] רעט,ג. ומג"א כ' כיון שהשמן בסיס לשלהבת והקערה בסיס להשמן, ואע"פ שהלחם חשוב יותר מהנר, המנורה טפל לשלהבת כיון שהוא עשוי להנר ולא עשוי להלחם. וא"כ, בדבר שאינו עשוי בשביל הנר, משמע דמותר, דהוי כאילו התנה בפירוש. .


[1] רעז, ג, וע' הערות לקמן.

[2] שי,ז. דלא כר"ת כ' שאם הניח מעות על מטה המיוחד למעות, אע"פ שסילקו מבעוד יום, נעשה בסיס, ע' טור

[3] רעז,ג ו-שט,ד ומ"ב שם

[4] שט,ד. ואם חשב לסלק המוקצה באמצע שבת, תוס' כ' דלא נעשה בסיס (שם בשם י"א) ויש לסמוך על זה במקום פסידא (מ"ב סקכ"א)

[5] מג"א (רסה,ב) ומ"ב (רסו,כו)

[6] מ"ב שט,יח (ולדעת ב"י אפי' הניחם שם ממש בערב שבת מיקרי שוכח, דלא כמהרא"י דבער"ש אפי' בסתמא מיקרי מניח) ו-כב

[7] רמ"א שט,ד

[8] הלכות שבת בשבת (ח"ב עמ' שסא) בשם הגרי"ש אלישיב

[9] פשוט, דהוי כבעליו

[10] משמעות הפוסקים

[11] רנט,א ומג"א סק"ו

[12] מ"ב שי,לא בשם ח"א (שאין אדם מבטל בגדו בשביל איזה פרוטות שבתוך הכיס)

[13] רמ"א שי,ח כ' דלא מועיל אם הניח עליו דבר היתר באמצע שבת

[14] שי,ח

[15] רמ"א שי,ז

[16] רמ"א (שי,ז) כ' אין ללובשו דשמא יצא בו, ומ"ב (?) כ' שלכתחלה ינער המוקצה

[17] אג"מ?

[18] מ"ב שיא,כט בדעת רמ"א (רמ"א כ' דאין באוכלין משום בסיס לדבר האסור)

[19] מג"א רעז,א ומ"ב סק"ז (ע"פ דברי הטור ס' תרפ, ולבוש ס' רעז).

ובענין garbage drawers, נראה פשוט דעיקר המטרה שהוא שם הוא שאם לא היה שום ארון שם, היה הבית חסר, ולכן צריך להיות שם משום דהוי תשמיש הבית. ואפי' בלי זה, שמעתי בשם הרה"ג אשר ווייס, והרה"ג ראובן פיינשטיין שהאשפות שלנו, ע"פ רוב הדברים שבתוכם אינם מוקצה.

וע' ביה”ל שלדעת הירושלמי דוקא בשכח אינו נעשה בסיס אבל במניח הוי בסיס.

[20] פמ"ג (?) נסתפק בזה

[21] מ"ב שט,יח, וע' מג"א מקיל, והט"ז מחמיר. ובמ"ב שם כ' מה שנוהגים בשבת להסיר המפה מעל השלחן אחר שהאינו יהודי הסיר המנורה מעליו גם תלוי במחלקת זו, דלדעת מג"א מותר כיון שאינו צריך שתהא המנורה דוקא על המפה, אלא על השלחן, ואינו מעמידה על המפה אלא מפני שאי אפשר לפנות מקום בהשלחן עצמו.

[22] רעט,ג. ומג"א כ' כיון שהשמן בסיס לשלהבת והקערה בסיס להשמן, ואע"פ שהלחם חשוב יותר מהנר, המנורה טפל לשלהבת כיון שהוא עשוי להנר ולא עשוי להלחם. וא"כ, בדבר שאינו עשוי בשביל הנר, משמע דמותר, דהוי כאילו התנה בפירוש.

Next: Amira L’Akum
Amira L’Akum