MarriageHalachos of Yichud
It is forbidden[2]
רמב"ם (איסורי ביאה כב, ב) כ' אסור
"מפי הקבלה", דמשמע הוי איסור דרבנן. אבל הטור (וכן משמע בחכ"א) כ'
שהוא דאורייתא, ושו"ע משמע שהוא דרבנן אבל ערוה"ש משמע דלדעת שו"ע
הוא דאורייתא.
וכל זה דוקא לענין יחוד עם אחד מן העריות,
אבל יחוד דפנויה גזר דוד, ויחוד כותית הוי גזירת הלל ושמאי (שו"ע כב,ב). וע'
פ"ת (כב,א) שאין יחוד דאורייתא אלא באיש אחד ואשה אחת בלבד. ואע"פ דיחוד
פנוי ופנויה הוי גזירה דרבנן, אבל בזמן הזה כל הנשים משהגיעו לעונת וסתות הוו
בחזקת נדות, והוי איסור יחוד דאורייתא.
והיוצא מכל הנ"ל, דיחוד עם ב' נשים,
בכל גווני הוי דרבנן. ויחוד עם אשה אחת, אם היא פחותה מבת י', יש לדונו כאיסור
יחוד דרבנן כיון שלא הגיעה לכלל נדות.
ונראה דטעם הרמב"ם דלא הוי דאורייתא,
דאזיל לשיטתו במ"ש בהקדמה לספה"מ (שרש ג) דמה שנקרא "רמז"
בגמ', הוי אסמכתא ולא דאורייתא, עכת"ד. והגמ' כ' (ע"ז לו:) רמז לייחוד
מן התורה מנין, שנאמר כי יסיתך, ע"ש. וע' רמב"ן (השגות שם) חולק, וכתב
דרמז הוי גם דאורייתא, וכתב שם דיחוד הוי דאורייתא.
וצ"ע לדעת רמב"ן, למה לא מנה
יחוד למצוה במנין המצות שלו? בשלמא לדעת הסמ"ג (ל"ת קכו) שפסק (או משמע
מאד שזה דעתו) דיחוד הוי דאורייתא ודלא כהרמב"ם, הוי נכלל באיסור כללי של
קריבה לכל העריות כמו חיבוק ונישוק וכו'. אבל הרמב"ן (השגות לספה"מ
ל"ת שנג) כ' שכל איסור קריבות לעריות הוי דרבנן, א"כ למה לא מנאו למצוה?
ונ"ל דלדעת רמב"ן, שהוא נכלל
בכל איסור ערוה בפרט, שלא יבעל לה וגם לא יתייחד עמה.
A. People Permitted to Seclude
It is
permissible for the following people to seclude together in any circumstance[3]
ומי שעסקיו עם הנשים, כ' רמ"א (כב,ה)
שיש מתירין להתייחד כשיש ג' נשים או יותר, ור"ת כ' שאסורים להתייחד אפי'
באשתו עמו, ולא כתבנו מזה, כיון שלדעת הרמב"ם (ושו"ע סע' ז' ואג"מ
אה"ע סה,יד) אסור להתייחד עם נשים הרבה, אבל אם אשתו עמו, מותר
A) A
man with any of the following women: his wife (unless she is a niddah
and the marriage is not yet consummated[4]
כב,א
B) A man with a girl who is under the age of six[9]
ע' שו"ע (כב, יא) לא התיר
אלא בתינוקת פחותה מבת ג' שנים ותינוק פחות מבן ט'.
וע' אג"מ (אה"ע ד, סה אות יב)
"איך שייך לאסור היחוד" בתינוקת שהיא ודאי תגיד לאביה ואמה מה שקרה לה,
משום צערה הרב ומשום שהוא דבר משונה, ולא חיישינן ליחוד כשאפשר שתודע (כגון שיש
תינוק בן ה' עם איש ואשה). וכתב אולי בת ו' ז' שנים (ע"ש יישוב סברתו עם דברי
הפוסקים הקודמים). וע"ע שם (סי' סד אות ב) לענין בנים מאומצים, ותוך דבריו כ'
"אף שנקל בזו מפני הסתם והצורך גם עד בת ח' וט'".
וע' נשמת אברהם (מהדו"ב חו"מ,
סי' מב, או' א ס"ק 4) בשם הגרש"ז מקיל ביחוד עד גיל ה' ו', והגר"י
ניוברט הסביר כיון שאין הרהור על תינוקת בגיל קטן (כמ"ש חזון איש לענין קריאת
שמע בפני ערוה), גם יחוד מותר. והוא סברא נפרדת מסברת האג"מ הנ"ל.}
והגרי"ש אלישיב (הו"ד שם) חולק, שאין להקל בתינוקת מבת ג'.
C) A
boy who is under thirteen with either a girl who is under twelve[11]
הליכות בת ישראל (עמ' קד), ב"ח (כב,
ז), וכ"כ ים של שלמה (קדושין פ"ד סי' כב). ונראה הטעם, דלא גזרו יחוד על
הקטנים. (וכן דעת הר' שמאי גראס, כדמוכח בשבט הלוי ה, קפב, מסוף דבריו שחולק
עליו). ונראה דלדעת האג"מ (יו"ד א, קלז) תלוי במחלקת אחרונים, ולדעת
המ"ב מותר ולדעת המג"א אסור, ע"ש.
, or with a non-Jewish woman[12]
ע"פ הנ"ל, כיון שלא
גזרו יחוד על קטנים. {וכ"כ בתורת היחוד בשם הגריש"א}
.
It is
permissible for the following people to seclude together during the day,
because there is a shomer (guardian) present[13]
ומי שעסקיו עם הנשים, כ' רמ"א (כב,ה)
שיש מתירין להתייחד כשיש ג' נשים או יותר, ור"ת כ' שאסורים להתייחד אפי'
באשתו עמו, ולא כתבנו מזה, כיון שלדעת הרמב"ם (ושו"ע סע' ז', ואג"מ
אה"ע א, סה אות יד) אסור להתייחד עם נשים הרבה, אבל אם אשתו עמו, מותר
A) If
there are at least two Torah-observant Jewish men present, yichud is
permitted between any number of men and women[14]
רמ"א (כב,ה) דלא כשו"ע שאוסר יחוד אשה אחת אפי' עם אנשים הרבה
B) If a
man is with a woman with whom yichud is permitted, such as his sister or
a woman whose husband is in town, it is permitted for other women to be there
with them[15]
כב, י. ולענין שאר הציורים, האג"מ (אה"ע ד, סה אות ח) מתיר
C) If
there is a child (boy or girl) aged 6-8 with a man and a woman, yichud
is permitted, because the child functions as a guardian to permit yichud
for others[16]
כב, י. ובתינוקת בת ג' ומעלה,
אע"פ שאינה מוסרת עצמה לביאה, עדיין יש לחוש לאונס ופיתוי (ח"מ
סקט"ו), ועמ"ש לעיל בשם האג"מ. ובחלקת מחוקק (סקי"ד) כ'
דביחוד כשהולכים בדרך, קטנה לא מועיל.
.
D) A
man with any of the following pairs of women: a daughter-in-law and her
mother-in-law, a woman and her sister-in-law (husband’s sister[17]
ודוקא שהיא בת חמותה, אבל אם היא
רק בת חמיה ולא בת חמותה, דהיינוthe husband’s
half-sister from his father, אסורה להתייחד.
, or husband’s brother’s wife), or a woman and her stepdaughter[18]
כב, י. והטעם דשתי יבמות שונאות זו את זו,
דשמא יפול אחד ליבום ונעשה צרתה, ואע"פ שיש להם בנים ואינם יכולים להתייבם,
מסתימות הפוסקים, מותר (שבט הלוי ה, רד).
However,
if a non-Jewish man is with his wife, it is forbidden for a Jewish man or woman
to be alone with them[19]
כב, ג. משום שאין אשתו משמרתו.
.
In
the latter cases, yichud is not permitted when the shomer (guardian)
is sleeping, unless there is one additional shomer present[20]
רמ"א (כב, ה).
ודלא כמ"ש דרישה (סקי"ב) דרק בכשאנשים ישנים, אסור להתייחד אפי' עם
שלשה, ולא התירו בג' אנשים אלא בזמן שינה כשאינם ישנים עדיין.
ולא כתבתי דין שכשמהלכים בדרך צריכים עוד
שומר משום שמא אחד מהם ילך להשתין, משום דבזה"ז רגילים להשתין רק ב-rest stops,
וכשמהלכים ביום, הוי מקום פתוח לרשות הרבים ואין במקום חניית הרכבים משום יחוד
(וכשמהלכים בלילה, בלאו הכי צריכים עוד שומר משום גזירה שמא יישן). ואפי' אם
מהלכים באיזה רחוב שאין שירותים להרבה מילים, ויש לחוש שישתין עד צד הדרך,
אפ"ה אין רגילים לילך רחוק מן הרכב בכה"ג, ואין לחוש משום יחוד.
The
stringency of “night” applies at whatever time someone of that age usually gets
tired or goes to sleep, whether it is before sundown (in the summer) or long
after nightfall (in the winter)[22]
כן מסתבר, דלא חיישינן שמא יישן
אלא כשהגיע זמן שינה (ע' גמ' מנחות לו.), וכן ראיתי בארחות טהרה (כהנא, עמ' קמו).
אבל אם אותו שומר דרכו לילך לישן מאד מוקדם בלילה, מסתמא צריך להחמיר אע"פ
ששאר בני אדם אין הולכים לישון באותו זמן.
B. Circumstances Permitting Seclusion
In the
following circumstances, a man and a woman may be secluded:
A)
If woman’s
husband is in the same city, and has the option to walk in at any time, a man
may be alone with her[23]
כב, ח. וע' ט"ז שלפי רש"י, אפי'
אם בעלה בעיר, אסור לכתחלה להתייחד.
. (The definition of “same city” as
applied to today’s cities is a matter of debate, as some areas within the same
city are far from each other and two separate cities may be very close.) It
must be stressed that this heter only applies for a wife, and not to
permit yichud with a husband whose wife is in the city[24]
וע' ב"ש (כב, כב) בשם כסף משנה (הל'
ת"ת ב, ד) שאם אשתו יכולה לבוא בכל עת שייך לומר שהיא משמרתו ומותר לו
להתייחד. ויש שכתבו דאפשר לסמוך על זה ביחוד דרבנן. וע' שו"ת אמרי יושר
(ח"ב ס' ט או' ח) דאין היתר זה מועיל כמו בעלה בעיר, דבעלה בעיר מתיר אפי' אם
אינה בביתה, אבל אשתו בעיר אינה מועיל אלא כשהבעל בביתו. וע' משנה הלכות (יב, שב)
דיש להקל בדיעבד [ולא מבואר שם מה מיקרי בדיעבד.]
There are five
important exceptions to this leniency:
1.
If the two of
them are familiar with each other, it is assur[25]
כב, ח. והשו"ע
כ' כגון אם גדלה עמו או שהיא קרובתו, והגדר שכתבנו הוא ע"פ דברי הר"ש
פעלדער. ועערה"ש (סע' ו) כ' או שיש להם איזה הכרה ע"י ענייני מסחר.
2.
If the wife
knows with certainty that her husband is unable to come before a certain time,
it is forbidden to be secluded. For example, if a husband has a job in which
his employer does not allow him to leave whenever he wants, his wife may not be
secluded with a man even if they are in the same city[27]
אג"מ (אה"ע ד,סה אות ז)
. However, if he does not leave for
financial reasons, such as if he is self-employed, or his boss would allow him
to leave early when he requests it, she is permitted to have yichud.
3.
This leniency
only applies for a Jewish couple; however, a Jewish man may not be
secluded with a non-Jewish woman, even if her husband is in town, and even if
he is present in the room[28]
ע' אוצר הפוסקים (?), דנראה לדעת
עזר מקודש יש לצרף סברא זו באשת עכו"ם, ובחדושי רד"ל (קדושין פ?.) כ'
דמועיל בעכו"ם משום דנשי לא מפקרי. אמנם, נראה דלדעת רש"י (ע"ז כה:
ד"ה עובד כוכבים) אין היתר של בעלה בעיר משום דלא קפדי על נשיהם.
4.
According to
some opinions, if the husband knows that a man is going to be alone with his
wife, the heter of being in the same city does not help, and one should
try to be stringent[29]
אג"מ (אהע"ד,סה) ע"פ
חכ"א
. For example, if one knows that a
plumber is coming to his house when his wife is home alone, she should leave
the front door open to avoid Yichud.
5.
According to
some, this Heter only applies if the wife is in a place where her
husband may expect to find her, but in a place where her husband does not know
where she is, she may not be secluded with a man[30]
אג"מ שם
B)
If people are
constantly entering, or at least one person will enter unannounced[31]
{שו"ת בית דוד (טעביל ס'
כה) מקיל. וע' עזר מקודש (כב, ג), ומהרש"ם (ח"ב ס' עו) סיים בצ"ע,
אבל בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קו"א ס' רו) מחמיר בזה} ונראה דדעת
האג"מ (אה"ע ד, סה או' א) להתיר.
וע' מ"ב (שלט, כב) משמע דהיכא שיש
יוצאים ונכנסים לא מיקרי יחוד הראוי לביאה
C)
If there is
an open, and not just unlocked[34]
ע' אג"מ (אה"ע ד, סה או' ד-ה),
ונראה ע"פ דבריו דכיון שהמנהג היום שאין צריכים לפתוח תיכף כששומעים שאחד
נוקף על הדלת, צריך שיהיה פתוח ממש.
, door leading to a public thoroughfare
where people (even only women[35]
שיעורי טהרה (מהרה"ג מרדכי
גרוס) עמ' תשיט
) pass by intermittently, it is permitted
to be secluded during the day or early nighttime hours[36]
פ"ת כב,ט, וכ"כ אג"מ (שם
אות ט). ומותר אפי' באם לבו גס בה, כ"כ אג"מ (ח"מ (כב,יג),
[והט"ז מיקל].
D)
If there are
three non-Jewish men (or Jewish men who not frum) and three women
present, yichud is permitted[37]
כב, ו, דהרבה אנשים עם הרבה
נשים, מותר, ע"פ אג"מ (אה"ע ד, סה או' טו) דהיינו ג' אנשים וג'
נשים. וכדעת שו"ע (סע' ה) שאין להתיר איש אחד עם נשים הרבה, ודלא כרמ"א
שמיקל בזה. וע' ב"ש (סק"א) דלדעת הרמב"ם מיירי בסתם אנשים, ולהרא"ש
מיירי בפרוצים, ולרש"י מיירי באנשים שעסקיהם עם הנשים.
.
E)
If there is a
window through which someone standing in the street can see them, it is
permitted[38]
נו"ב (מהדו"ק אה"ע ס' עא),
עזר מקודש (כב, ט)
F)
If, based on
the circumstances, it is not possible that the yichud will last longer
than {three} minutes, it is permitted. However, if it is possible for him to
remain in that situation for longer, it is prohibited[40]
אג"מ (שם אות
טז ו-כב). ואם נתייחד בפחות משיעור טומאה, אסור מפני החשד, אבל אם א"א שיהיה
שיעור טומאה, מותר (שם). וכתב שם דצריך שיעור שיכול לבעול, והיינו שיפשיטו הבגדים
ויבעול וגם להלביש כבתחלה, והשיעור עם אשה שלבו גס בה הוא זמן קצר כיון שיותר קל
לפתותה, ואם סתם אשה שאינו מכירה צריך עוד זמן כדי לפתותה כיון שנשים בזה"ז
אין נבעלים לסתם אנשים אלא בפתוי וריצוי, ואם יש שם ב' נשים אין לחוש אלא אם יש
זמן לבעול שניהםואם לאו לא יבעול כיון שמירתתי מהשני.
. For example, one may ride on an
elevator with a woman. If there is a female housekeeper in one’s house, he may
not even enter for a minute, as he may remain there for longer.
C. Examples
A
man who is at home with a nurse or housekeeper must either leave the front door
open, or ask a neighbor to stop in unannounced.
If
a father will be in the house with a female babysitter, it is permitted if
there is a child age six or above in the house, before his bedtime. If there is
no suitable child present or it is after his bedtime, the front door may be
left slightly ajar, but the leniency does not work at night (in some places as
early as 9:00) when the streets are mostly empty.
It
is permitted for a boy under 13 to be alone with a non-Jewish housekeeper.
A
man may babysit for a four-year-old girl. If a man or teenage boy is
babysitting for a girl who is 5 years of age or older, a neighbor should be
told to stop in at random intervals, without needing to knock first. However,
at night, an additional shomer is required, so two people in the
neighbor’s house must be asked to ensure that someone will stop in[41]
תשובות והנהגות (ב, תרנז)
.
If
a teenaged boy is in the house when his sister has a single friend visiting, it
is permitted (as the sister is the shomer). However, at nighttime, it is
only permitted if there is an additional shomer, such as his brother or
another sister.
A
Jewish plumber or electrician who arrives at a house of a non-Jewish woman, or
a Jewish woman whose husband might be out of the city, should ensure that he
has a partner who can come in unannounced, to avoid the prohibition of yichud.
A
man may not drive a woman in a car on a deserted road[42]
ע' אג"מ (אהע"ד, סה) מחמיר בכל
מקום אם לא בשעת הדחק, אבל נ"ל המנהג להקל במקום שיש הרבה רכבים
, and one should be mindful of this when
agreeing to drive for Uber or another ridesharing service.
A
man is permitted to drive a woman and her sister-in-law along deserted roads
during the daytime. When driving along deserted roads at night, such as on the
way to the Catskill mountains, it is only permitted if there is an additional shomer,
such as another man, or the women’s mother-in-law (if she is the mother of
both women’s husbands).
A
man may not be alone in one room of a house when a woman is in the same house,
even if he or she locks the door between their rooms. This is because the issur
yichud is to prevent two consenting people from sinning, and even if the
door is locked, a consenting person can simply open the door. This only applies
when one of them must use the living space of the other (e.g., the bathroom or
kitchen), or exit through there[43]
ע"פ הבנתי באג"מ
(אה"ע א, סה, או' יט)
A
man is permitted to be alone in an office with a non-Jewish secretary if the
door is left open[46]
כמ"ש לעיל שאפי' אם לבו גס בה יש
להקל ביחוד פנויה שהוא אסור מדרבנן
. (The fact that it may cause the man to
lose his job or other financial loss if he were found to commit a sin with the
woman does not affect this halacha[47]
פת"ש (כב, ג), ע"ש
If
a married couple adopts a child from a young age, yichud with either
parent is permitted (while the couple is married)[48]
אג"מ (אה"ע ד, סד אות
ב). וטעם ההיתר, שמי שמגדל יתומה כבת בתוך ביתו אין איסור יחוד, דיירא מאשתו שתהא
חושדתו שבחזרתה תחקור ותדרוש לבתה ולהיתומה ויגלו לה שלכן מאלו שנמצאין בבית תדיר
עמו ועם אשתו אין לאסור אף אם נזדמן איזה זמן קצר שלא היתה אשתו ונשאר הוא לבדו עם
בתה ועם היתומה שמגדלין וכן להיפוך אם היא נשארה זמן קצר עם בנו ועם יתום שמגדלין.
אבל כשמת אחד מהם ודאי צריכין ליזהר שלא להתייחד עם אלו שמגדלין, עכת"ד.
.
If
a Jewish woman wants to take a job in a non-Jewish office, she may do so if
there are at least three men and two other women in the office, as this would
avoid issues of yichud even if the exterior door is locked.
If
one has a camera which is being constantly watched by another party, such as a
video conference with one’s wife, or on a screen placed in the living room of a
busy house where there are people looking intermittently, yichud is
permitted. However, if the camera only records but is not being monitored, this
does not permit yichud[49]
ע' ספר גן נעול (עמ' תנג-תנד)
הביא כן בשם כמה פוסקים.
.
A
woman may be secluded with a doctor if there is a secretary in the office or
there are other patients waiting to be seen, as he will not perform any illicit
acts when he knows that if he takes too long, someone will realize and become
suspicious[50]
אג"מ (אהע"ד, סה או' א) כיון
שהרופא טרוד במלאכתו, וגם יש מישהו שם שירגיש אם ישהה עמה יותר מדי (האנשים במשרד
או שאר החולים), וגם הרופא ימנע מזה כדי שלא יצא עליו שם רע ויתמעטו החולות לבוא
אליו מפני בעליהן שלא יניחום לילך לרופא זה, עכת"ד. ונראה שהסברא האחרונה הוא
כמו אומן לא מרע אומנתיה, ונראה דה"ה בכל אומן, כגון נהג, דיש לצרף סברא זו.
ולדעת ר"ת (הו"ד תוס' קדושין
פב.), מי שעסקו עם הנשים אסור להתייחד עמהם אפי' אשתו עמו, וכ' הט"ז (סק"ו)
שיש להחמיר.
An
elderly man who considers himself unable to have marital relations, should
consult a Rav regarding whether it is permissible to have yichud with a
woman (such as an aide)[51]
ע' אג"מ (אה"ע ד, סה
אות י) שאם הוא חולה וידוע שאינו יכול להתקשות ולבעול, מסתבר דליכא איסור יחוד,
ולכן יש להקל ביחוד דרבנן כגון יחוד עם פנויה טהורה.
ואם הוא נוהג helicopter שאי אפשר לו לשמש
מטתו באמצע הטיסה (כגון שאין autopilot), נראה שיש סברא להקל כיון דבמציאות אי אפשר לו
לשמש, וצ"ע.
Even
at nighttime when there are no passersby, there may be room for leniency to
permit yichud in certain cases if the door is left open[52]
{ע' דבר הלכה (הורוויץ, ס' ג סע'
ב או"ק ו) בשם החזון איש, וז"ל "דאימת רבים עליו בטבע",
עכ"ל.
If
there is a large multitude of woman and one man, it might not be considered yichud,
as this is not “seclusion” at all. For example, one Jewish man is permitted
to enter a public area in an all-women’s college, or give a seminar to a large
multitude of women, even if the door is locked. A Rav must be consulted in this
case.
There may be room for leniency if the woman
locks her door so the man cannot access it; a Rav should be consulted[53]
חזו"א (אה"ע לד, ב)
מצדד להקל בזה וסיים בצ"ע. וע' שער הציון (רלט, יז) משמע דאפי' אם האיש יכול
לפותחו, מותר. וע"ע דברי מלכיאל (ח"ד סי' קב) שאם הדלת נעול, בין האיש
ובין האשה יכול לפותחו, מהני. אבל באג"מ (שם) מבואר שאין להתיר אפי' כשהאשה
נועלת.
One may not be secluded with his wife if his
kesuvah is lost or destroyed[54]
סו, א. וע' רמ"א, יש מתירין
אותם להתייחד ובלבד שלא יבעול. אמנם, כל זה רק אם הכתובה בחזקת אבודה (ע'
רמ"א סע' ג), אבל אם אינם יודעים איפה הכתובה, אין מחזיקים אותו שנאבדה עד
שחיפשו בכל מקום שאפשר להיות ולא מצאו.
ושמעתי מהר' חנוך זאלץ, דמעיקר הדין אין
איסור להתייחד אלא בכלה, דכיון שעדיין לא בעל יצרו תוקפו, אבל לאיש שכבר בעל אינו
אסור אלא תשמיש. ואמר בשם הרה"ג שלמה מילר, שאם אבדה כתובתה והאשה נדה,
מותרים להתייחד עד שיכתבו כתובה.
[2] רמב"ם (איסורי ביאה כב, ב) כ' אסור "מפי הקבלה", דמשמע הוי איסור דרבנן. אבל הטור (וכן משמע בחכ"א) כ' שהוא דאורייתא, ושו"ע משמע שהוא דרבנן אבל ערוה"ש משמע דלדעת שו"ע הוא דאורייתא.
וכל זה דוקא לענין יחוד עם אחד מן העריות,
אבל יחוד דפנויה גזר דוד, ויחוד כותית הוי גזירת הלל ושמאי (שו"ע כב,ב). וע'
פ"ת (כב,א) שאין יחוד דאורייתא אלא באיש אחד ואשה אחת בלבד. ואע"פ דיחוד
פנוי ופנויה הוי גזירה דרבנן, אבל בזמן הזה כל הנשים משהגיעו לעונת וסתות הוו
בחזקת נדות, והוי איסור יחוד דאורייתא.
והיוצא מכל הנ"ל, דיחוד עם ב' נשים,
בכל גווני הוי דרבנן. ויחוד עם אשה אחת, אם היא פחותה מבת י', יש לדונו כאיסור
יחוד דרבנן כיון שלא הגיעה לכלל נדות.
ונראה דטעם הרמב"ם דלא הוי דאורייתא,
דאזיל לשיטתו במ"ש בהקדמה לספה"מ (שרש ג) דמה שנקרא "רמז"
בגמ', הוי אסמכתא ולא דאורייתא, עכת"ד. והגמ' כ' (ע"ז לו:) רמז לייחוד
מן התורה מנין, שנאמר כי יסיתך, ע"ש. וע' רמב"ן (השגות שם) חולק, וכתב
דרמז הוי גם דאורייתא, וכתב שם דיחוד הוי דאורייתא.
וצ"ע לדעת רמב"ן, למה לא מנה
יחוד למצוה במנין המצות שלו? בשלמא לדעת הסמ"ג (ל"ת קכו) שפסק (או משמע
מאד שזה דעתו) דיחוד הוי דאורייתא ודלא כהרמב"ם, הוי נכלל באיסור כללי של
קריבה לכל העריות כמו חיבוק ונישוק וכו'. אבל הרמב"ן (השגות לספה"מ
ל"ת שנג) כ' שכל איסור קריבות לעריות הוי דרבנן, א"כ למה לא מנאו למצוה?
ונ"ל דלדעת רמב"ן, שהוא נכלל
בכל איסור ערוה בפרט, שלא יבעל לה וגם לא יתייחד עמה.
[3] ומי שעסקיו עם הנשים, כ' רמ"א (כב,ה)
שיש מתירין להתייחד כשיש ג' נשים או יותר, ור"ת כ' שאסורים להתייחד אפי'
באשתו עמו, ולא כתבנו מזה, כיון שלדעת הרמב"ם (ושו"ע סע' ז' ואג"מ
אה"ע סה,יד) אסור להתייחד עם נשים הרבה, אבל אם אשתו עמו, מותר
[4] כב,א
[5] כב, א
[6] ח"מ (כב, א) כ' המחמיר אפי' ביחוד עראי, תבוא עליו ברכה. ולענין יחוד בקביעות, ע' לקמן.
[7] אג"מ (אה"ע ד, סד או' ג)
[8] אג"מ (אה"ע ד, סד או'
ב)
[9] ע' שו"ע (כב, יא) לא התיר
אלא בתינוקת פחותה מבת ג' שנים ותינוק פחות מבן ט'.
וע' אג"מ (אה"ע ד, סה אות יב)
"איך שייך לאסור היחוד" בתינוקת שהיא ודאי תגיד לאביה ואמה מה שקרה לה,
משום צערה הרב ומשום שהוא דבר משונה, ולא חיישינן ליחוד כשאפשר שתודע (כגון שיש
תינוק בן ה' עם איש ואשה). וכתב אולי בת ו' ז' שנים (ע"ש יישוב סברתו עם דברי
הפוסקים הקודמים). וע"ע שם (סי' סד אות ב) לענין בנים מאומצים, ותוך דבריו כ'
"אף שנקל בזו מפני הסתם והצורך גם עד בת ח' וט'".
וע' נשמת אברהם (מהדו"ב חו"מ,
סי' מב, או' א ס"ק 4) בשם הגרש"ז מקיל ביחוד עד גיל ה' ו', והגר"י
ניוברט הסביר כיון שאין הרהור על תינוקת בגיל קטן (כמ"ש חזון איש לענין קריאת
שמע בפני ערוה), גם יחוד מותר. והוא סברא נפרדת מסברת האג"מ הנ"ל.}
והגרי"ש אלישיב (הו"ד שם) חולק, שאין להקל בתינוקת מבת ג'.
[10]שו"ע (כב,יא)
[11] הליכות בת ישראל (עמ' קד), ב"ח (כב, ז), וכ"כ ים של שלמה (קדושין פ"ד סי' כב). ונראה הטעם, דלא גזרו יחוד על הקטנים. (וכן דעת הר' שמאי גראס, כדמוכח בשבט הלוי ה, קפב, מסוף דבריו שחולק עליו). ונראה דלדעת האג"מ (יו"ד א, קלז) תלוי במחלקת אחרונים, ולדעת המ"ב מותר ולדעת המג"א אסור, ע"ש.
[12] ע"פ הנ"ל, כיון שלא גזרו יחוד על קטנים. {וכ"כ בתורת היחוד בשם הגריש"א}
[13] ומי שעסקיו עם הנשים, כ' רמ"א (כב,ה)
שיש מתירין להתייחד כשיש ג' נשים או יותר, ור"ת כ' שאסורים להתייחד אפי'
באשתו עמו, ולא כתבנו מזה, כיון שלדעת הרמב"ם (ושו"ע סע' ז', ואג"מ
אה"ע א, סה אות יד) אסור להתייחד עם נשים הרבה, אבל אם אשתו עמו, מותר
[14]רמ"א (כב,ה) דלא כשו"ע שאוסר יחוד אשה אחת אפי' עם אנשים הרבה
[15]כב, י. ולענין שאר הציורים, האג"מ (אה"ע ד, סה אות ח) מתיר
[16] כב, י. ובתינוקת בת ג' ומעלה, אע"פ שאינה מוסרת עצמה לביאה, עדיין יש לחוש לאונס ופיתוי (ח"מ סקט"ו), ועמ"ש לעיל בשם האג"מ. ובחלקת מחוקק (סקי"ד) כ' דביחוד כשהולכים בדרך, קטנה לא מועיל.
[17] ודוקא שהיא בת חמותה, אבל אם היא רק בת חמיה ולא בת חמותה, דהיינוthe husband’s half-sister from his father, אסורה להתייחד.
[18] כב, י. והטעם דשתי יבמות שונאות זו את זו,
דשמא יפול אחד ליבום ונעשה צרתה, ואע"פ שיש להם בנים ואינם יכולים להתייבם,
מסתימות הפוסקים, מותר (שבט הלוי ה, רד).
[19] כב, ג. משום שאין אשתו משמרתו.
[20] רמ"א (כב, ה).
ודלא כמ"ש דרישה (סקי"ב) דרק בכשאנשים ישנים, אסור להתייחד אפי' עם
שלשה, ולא התירו בג' אנשים אלא בזמן שינה כשאינם ישנים עדיין.
ולא כתבתי דין שכשמהלכים בדרך צריכים עוד
שומר משום שמא אחד מהם ילך להשתין, משום דבזה"ז רגילים להשתין רק ב-rest stops,
וכשמהלכים ביום, הוי מקום פתוח לרשות הרבים ואין במקום חניית הרכבים משום יחוד
(וכשמהלכים בלילה, בלאו הכי צריכים עוד שומר משום גזירה שמא יישן). ואפי' אם
מהלכים באיזה רחוב שאין שירותים להרבה מילים, ויש לחוש שישתין עד צד הדרך,
אפ"ה אין רגילים לילך רחוק מן הרכב בכה"ג, ואין לחוש משום יחוד.
[21] ע' אג"מ (אה"ע א,סא), פסק כיון
שאינו אלא חשש שיישן בינו ובינו עד שיעירנו (ב"ש סק"ט) בייחוד דרבנן,
כגון עם כותית, מותר.
[22] כן מסתבר, דלא חיישינן שמא יישן
אלא כשהגיע זמן שינה (ע' גמ' מנחות לו.), וכן ראיתי בארחות טהרה (כהנא, עמ' קמו).
אבל אם אותו שומר דרכו לילך לישן מאד מוקדם בלילה, מסתמא צריך להחמיר אע"פ
ששאר בני אדם אין הולכים לישון באותו זמן.
[23] כב, ח. וע' ט"ז שלפי רש"י, אפי' אם בעלה בעיר, אסור לכתחלה להתייחד.
[24] וע' ב"ש (כב, כב) בשם כסף משנה (הל'
ת"ת ב, ד) שאם אשתו יכולה לבוא בכל עת שייך לומר שהיא משמרתו ומותר לו
להתייחד. ויש שכתבו דאפשר לסמוך על זה ביחוד דרבנן. וע' שו"ת אמרי יושר
(ח"ב ס' ט או' ח) דאין היתר זה מועיל כמו בעלה בעיר, דבעלה בעיר מתיר אפי' אם
אינה בביתה, אבל אשתו בעיר אינה מועיל אלא כשהבעל בביתו. וע' משנה הלכות (יב, שב)
דיש להקל בדיעבד [ולא מבואר שם מה מיקרי בדיעבד.]
[25] כב, ח. והשו"ע
כ' כגון אם גדלה עמו או שהיא קרובתו, והגדר שכתבנו הוא ע"פ דברי הר"ש
פעלדער. ועערה"ש (סע' ו) כ' או שיש להם איזה הכרה ע"י ענייני מסחר.
[26] לא ראיתי גדר בזה מפורש, אבל
שמעתי גדר זה בשם הגר"ש פעלדער.
[27] אג"מ (אה"ע ד,סה אות ז)
[28] ע' אוצר הפוסקים (?), דנראה לדעת
עזר מקודש יש לצרף סברא זו באשת עכו"ם, ובחדושי רד"ל (קדושין פ?.) כ'
דמועיל בעכו"ם משום דנשי לא מפקרי. אמנם, נראה דלדעת רש"י (ע"ז כה:
ד"ה עובד כוכבים) אין היתר של בעלה בעיר משום דלא קפדי על נשיהם.
[29] אג"מ (אהע"ד,סה) ע"פ חכ"א
[30] אג"מ שם
[31] {שו"ת בית דוד (טעביל ס'
כה) מקיל. וע' עזר מקודש (כב, ג), ומהרש"ם (ח"ב ס' עו) סיים בצ"ע,
אבל בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קו"א ס' רו) מחמיר בזה} ונראה דדעת
האג"מ (אה"ע ד, סה או' א) להתיר.
וע' מ"ב (שלט, כב) משמע דהיכא שיש
יוצאים ונכנסים לא מיקרי יחוד הראוי לביאה
[32] י"א אפי' אמר לפנויה להיות יוצא
ונכנס, אין איסור לייחד, ובאמת כן משמע באג"מ (אה"ע ד, סה או' א) דמותר,
אבל צ"ע למעשה.
[33] תשובות והנהגות (ב, תרנז)
[34] ע' אג"מ (אה"ע ד, סה או' ד-ה), ונראה ע"פ דבריו דכיון שהמנהג היום שאין צריכים לפתוח תיכף כששומעים שאחד נוקף על הדלת, צריך שיהיה פתוח ממש.
[35] שיעורי טהרה (מהרה"ג מרדכי גרוס) עמ' תשיט
[36] פ"ת כב,ט, וכ"כ אג"מ (שם
אות ט). ומותר אפי' באם לבו גס בה, כ"כ אג"מ (ח"מ (כב,יג),
[והט"ז מיקל].
[37] כב, ו, דהרבה אנשים עם הרבה נשים, מותר, ע"פ אג"מ (אה"ע ד, סה או' טו) דהיינו ג' אנשים וג' נשים. וכדעת שו"ע (סע' ה) שאין להתיר איש אחד עם נשים הרבה, ודלא כרמ"א שמיקל בזה. וע' ב"ש (סק"א) דלדעת הרמב"ם מיירי בסתם אנשים, ולהרא"ש מיירי בפרוצים, ולרש"י מיירי באנשים שעסקיהם עם הנשים.
[38] נו"ב (מהדו"ק אה"ע ס' עא),
עזר מקודש (כב, ט)
[39] אג"מ (שם אות ב)
[40] אג"מ (שם אות טז ו-כב). ואם נתייחד בפחות משיעור טומאה, אסור מפני החשד, אבל אם א"א שיהיה שיעור טומאה, מותר (שם). וכתב שם דצריך שיעור שיכול לבעול, והיינו שיפשיטו הבגדים ויבעול וגם להלביש כבתחלה, והשיעור עם אשה שלבו גס בה הוא זמן קצר כיון שיותר קל לפתותה, ואם סתם אשה שאינו מכירה צריך עוד זמן כדי לפתותה כיון שנשים בזה"ז אין נבעלים לסתם אנשים אלא בפתוי וריצוי, ואם יש שם ב' נשים אין לחוש אלא אם יש זמן לבעול שניהםואם לאו לא יבעול כיון שמירתתי מהשני.
[41] תשובות והנהגות (ב, תרנז)
[42] ע' אג"מ (אהע"ד, סה) מחמיר בכל מקום אם לא בשעת הדחק, אבל נ"ל המנהג להקל במקום שיש הרבה רכבים
[43] ע"פ הבנתי באג"מ
(אה"ע א, סה, או' יט)
[44] אג"מ (אה"ע א, סה, או' יט), וע' ט"ז (כב, ה)
[45] ע' ב"ש (כב, ט), דלדעת ר' ירוחם אין איסור יחוד אם כשאחד יצטרך לילך מן הדרך להשתין, השני יכול לילך עמו, אבל לדעת הב"ח אפי' בכה"ג אסור (ונראה טעמו, דאפשר שלא ילך עמו, ויעבור משום יחוד). ונראה דדוקא התם שהמצב של יחוד נעשה ממילא כשאחד יצטרך לילך, יש לחוש שיבואו לידי יחוד, משא"כ כשאשה נשארת בבית לבדה ויש איש שדר בבית העומדת אצלה, אין לחוש לשמא יבוא לשם להתייחד. וע' אג"מ (אה"ע ד, סה או' ג), ואפשר שמה שהחמיר שם הוא משום שאפשר שבלא כוונה ילך במכונית למקום יחוד, ומ"מ כ' בשעת הדחק יש להקל.
[46] כמ"ש לעיל שאפי' אם לבו גס בה יש להקל ביחוד פנויה שהוא אסור מדרבנן
[47] פת"ש (כב, ג), ע"ש
[48] אג"מ (אה"ע ד, סד אות ב). וטעם ההיתר, שמי שמגדל יתומה כבת בתוך ביתו אין איסור יחוד, דיירא מאשתו שתהא חושדתו שבחזרתה תחקור ותדרוש לבתה ולהיתומה ויגלו לה שלכן מאלו שנמצאין בבית תדיר עמו ועם אשתו אין לאסור אף אם נזדמן איזה זמן קצר שלא היתה אשתו ונשאר הוא לבדו עם בתה ועם היתומה שמגדלין וכן להיפוך אם היא נשארה זמן קצר עם בנו ועם יתום שמגדלין. אבל כשמת אחד מהם ודאי צריכין ליזהר שלא להתייחד עם אלו שמגדלין, עכת"ד.
[49] ע' ספר גן נעול (עמ' תנג-תנד) הביא כן בשם כמה פוסקים.
[50] אג"מ (אהע"ד, סה או' א) כיון שהרופא טרוד במלאכתו, וגם יש מישהו שם שירגיש אם ישהה עמה יותר מדי (האנשים במשרד או שאר החולים), וגם הרופא ימנע מזה כדי שלא יצא עליו שם רע ויתמעטו החולות לבוא אליו מפני בעליהן שלא יניחום לילך לרופא זה, עכת"ד. ונראה שהסברא האחרונה הוא כמו אומן לא מרע אומנתיה, ונראה דה"ה בכל אומן, כגון נהג, דיש לצרף סברא זו.
ולדעת ר"ת (הו"ד תוס' קדושין
פב.), מי שעסקו עם הנשים אסור להתייחד עמהם אפי' אשתו עמו, וכ' הט"ז (סק"ו)
שיש להחמיר.
[51] ע' אג"מ (אה"ע ד, סה
אות י) שאם הוא חולה וידוע שאינו יכול להתקשות ולבעול, מסתבר דליכא איסור יחוד,
ולכן יש להקל ביחוד דרבנן כגון יחוד עם פנויה טהורה.
ואם הוא נוהג helicopter שאי אפשר לו לשמש
מטתו באמצע הטיסה (כגון שאין autopilot), נראה שיש סברא להקל כיון דבמציאות אי אפשר לו
לשמש, וצ"ע.
[52] {ע' דבר הלכה (הורוויץ, ס' ג סע'
ב או"ק ו) בשם החזון איש, וז"ל "דאימת רבים עליו בטבע",
עכ"ל.
[53] חזו"א (אה"ע לד, ב)
מצדד להקל בזה וסיים בצ"ע. וע' שער הציון (רלט, יז) משמע דאפי' אם האיש יכול
לפותחו, מותר. וע"ע דברי מלכיאל (ח"ד סי' קב) שאם הדלת נעול, בין האיש
ובין האשה יכול לפותחו, מהני. אבל באג"מ (שם) מבואר שאין להתיר אפי' כשהאשה
נועלת.
[54] סו, א. וע' רמ"א, יש מתירין
אותם להתייחד ובלבד שלא יבעול. אמנם, כל זה רק אם הכתובה בחזקת אבודה (ע'
רמ"א סע' ג), אבל אם אינם יודעים איפה הכתובה, אין מחזיקים אותו שנאבדה עד
שחיפשו בכל מקום שאפשר להיות ולא מצאו.
ושמעתי מהר' חנוך זאלץ, דמעיקר הדין אין
איסור להתייחד אלא בכלה, דכיון שעדיין לא בעל יצרו תוקפו, אבל לאיש שכבר בעל אינו
אסור אלא תשמיש. ואמר בשם הרה"ג שלמה מילר, שאם אבדה כתובתה והאשה נדה,
מותרים להתייחד עד שיכתבו כתובה.
[55] ע' אג"מ (אה"ע ד, צא) שהוא י' פעמים שיעור פדיון הבן. ועמ"ש בזה בהל' פדה"ב.
[56] סו, ב. ובשבת שאי אפשר לכותבה יתן לה מטלטלים כנגד כתובתה ויקבל עליו אחריות. וע' רמ"א (סע' ג) שבזמננו שאין מגרשים אלא לרצון האשה אפשר שיש להקל [כיון שטעם הדבר כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה] אבל אין המנהג כן. ובבית שמואל וחלקת מחוקק חלקו עליו ועל ראייתו, ע"ש