Halacha OnlineHalacha for the Frum Jew
Shemoneh Esrei

Daily LifeHalachos of Insertions in Shemoneh Esrei

If one forgot to recite one of the insertions in Shemoneh Esrei, or recited one of them erroneously:

(Note: in any case where one realized in the middle of shemoneh esrei that he forgot to recite an insertion which necessitates starting again from the beginning, such as hakel hakadosh or mashiv haruach, he need not take three steps back or recite Hashem sefasai tiftach…, and should immediately start baruch atah…[1] מ"ב (?) )

A. Mashiv Haruach

a.  If one forgot mashiv haruach umorid hageshem in the winter, and he is still in the middle of the bracha of Atah Gibor, he should recite it and continue the bracha where he left off. If he already said Hashem’s name at the end of the bracha or completed the bracha, he should recite it after completing the bracha and then continue with the next bracha, Atah Kadosh. If he remembered after starting Atah Kadosh, he must start over from the beginning of shemoneh esrei[2] קיד, ה-ו, ומ"ב שם. .

b.  If one recited mashiv haruach in the summer, and he is still in the middle of the bracha or has not yet started Atah Kadosh, he must go back to the beginning of the bracha. After that, he must start shemoneh esrei again[3] קיד, ד .

B. V’sein Tal U’matar

a. If, between December 4[4] ע' שו"ע (קיז, א) דהיינו יום ס' אחר התקופה. ואע"פ שהתקופה נופלת ב-September 22/23, וצריכים להתחיל ע"פ חשבון זה ב-November 21/22, ע' עלה יונה מרצבך (עמ' עט) דהטעם לזה כיון שהחשבון המוזכר בגמ' אינו מדוייק, כמ"ש רמב"ם (הל' קדה"ח י, ו), אבל אין לנו כח לשנות מה שקבעו חז"ל, הגם שיודעי דבר ידעו שזה לא הזמן המדוייק, עכת"ד. וע' ברכי יוסף (רכט, א) וז"ל, סבר שמואל לתקן דבר שרוב בני אדם מכירין בו, ושבתי דינים יעמדו אחריו ויתקנו מזמן לזמן, וכיון שלא עמד לנו ב"ד חשוב אחריו אין בנו כח לזוז מקביעותו של מר שמואל לשאלת מטר, עכ"ל. וע"ע חזון איש (או"ח קלח, ד) כתב על זה "ונתנה ההלכה לחשוב בקירוב, שלא ניתנו המצות אלא לצרף הבריות... ולכל הני אינו מפסיד אם הקביעות של גבולי הצמצום יהי' בקירוב כדי שיוכלו לקיים מצות המעשיות אף חלושי הדעת", ע"ש באריכות. וכעין זה בתשב"ץ (ח"א סי' קסה, ובקונטרס תפארת ישראל בענין מולדות, אות ח).

וע' רמב"ם (קדה"ח פרקים ט'-י') ובגמ' החשבון המובא הוא חשבון שמואל, דבכל שנת החמה יש שס"ה ימים ושש שעות, ותקופת ר' אדא (המוזכר בספר שאין לנו עכשיו, הנקרא תקופת ר' אדא) הוא יותר מדוקדק, והוא בערך ה' שעות ו-55 מינוט, והחשבון האמיתי הוא בערך 52 מינוט. ולמעשה, חשבון השנים שלנו הוא ע"פ תקופת ר' אדא, אבל חשבון שאנו עושים לברכת החמה ולאמירת ותן טל ומטר הוא ע"פ תקופת שמואל.
(or 5, in the year preceding a leap year) and the first day of Pesach, one forgot v’sein tal u’matar and realized his error before reciting Hashem’s name in the conclusion of the bracha of Bareich Aleinu, he should go back to “V’sein tal umatar” and continue from there. If he did not remember until after reciting Hashem’s name, he should recite the words “V’sein tal umatar[5] ומשמע בשו"ע (קיז, ה) שאין צ"ל "לברכה". ” in the bracha of Shema Koleinu, before the phrase “Ki atah shomeia…” If he said Hashem’s name at the end of shema koleinu, he should finish by saying lamdeni chukecha, and then say v’sein tal umatar and continue from “Ki atah…”. If he already said “shomeia tefila”, he should just say v’sein tal umatar, and continue with retzei. If he started saying retzei, but did not yet finish shemoneh esrei, he must go back to the bracha of Bareich Aleinu. If he did not realize until after he took three steps back, he must repeat shemoneh esrei[6] קיז, ה, ומ"ב (ס"ק יט). .

b.     If one recited v’sein tal u’matar erroneously, he must go back to the beginning of Bareich Aleinu. If he remembered after taking three steps back, he must recite shemoneh esrei again[7] קיז, ג, ומ"ב שם . It should be noted that in an area where rain is needed for crops at that time of year, as is true of the Northeast for a month after Pesach[8] אחרי בדיקה מצאתי, שרוב מה שזורעים ב-tri-state area הוי corn, וזורעים אותו בדרך כלל בין 15 APRIL ו-1 JUNE, תלוי באויר באותו מקום, וצריכים גשם הרבה לב' שבועות אחר זריעה וגם קצת אחרי זה, וזמן המאוחר שפסח נופל הוי כ-24 APRIL, והיוצא מכל זה דבדרך כלל, אם שכח אם אמר ותן טו"מ תוך ל' יום מיום א' של פסח, יתפלל בתורת נדבה. , one need not repeat shemoneh esrei according to some opinions. Therefore, one should make a condition that if he is not required to repeat it, he is repeating it as a tefillas nedava[9] ביה"ל קיז, ב, ד"ה הצריכים. ועערה"ש (סק"ז) כ' אנו מרחיקין מלהתפלל בתורת נדבה מפני העדר כוונתינו. וגם כ' שם שאם לא אמר ותן טו"מ בימות החורף במקום שאין צריכים מטר, הוא הדין שאין צריך לחזור, אבל בשו"ע כתב דבכל המקומות חייב לחזור, ולא נראה לחלק בין אמר בימות החורף ובין אמר בימות החמה, וע"ש סיים בצ"ע. (voluntary prayer).

C. Atah Chonantanu (Motzei Shabbos)

a. If one forgot to recite atah chonantanu, and he already said Hashem’s name, he should not go back[10] סי' רצד, סע' א וסע' ד, ע"פ מ"ב (סק"ז). ואין לומר "למדני חקיך" אחר שאמר השם, דאין עצה זו מועלת אלא במקום שהיה חייב לחזור, אבל לא בכה"ג.

אמנם, אם לא יהיה לו כוס בלילה או למחר, יש לאומרו בשומע תפלה (מ"ב סק"ו). ואם לא אמרו בשומע תפלה, צריך לחזור ולהתפלל (סע' ב).
. In order to perform melacha after Shabbos, he must recite Boruch hamavdil… after davening.

D. Aseres Yemei Teshuva

a.     If one forgot to say hamelech hakadosh and said the usual text; if he remembered within two seconds and did not yet begin the next bracha, he should say hamelech hakadosh then. If he only remembered after two seconds or after beginning the next bracha, he must start shemoneh esrei over from the beginning[11] תקפב, א, ומ"ב שם .

b.     If one did not say hamelech hamishpat and said the usual text; if he remembered within two seconds and did not yet begin the next bracha, he should say hamelech hamishpat. If he only remembered after two seconds or after beginning the next bracha, he need not go back.

c.     If one forgot to say one of the other insertions; if he remembered before saying Hashem’s name in the conclusion of the bracha, he should go back and say the insertion, and continue from there. If he only remembered after saying Hashem’s name, he need not go back[12] תקפב, ה, ומ"ב שם .

E. Yaaleh V’yavo

a. During Maariv, if one forgot to recite Yaleh V’yavo, and did not yet recite Hashem’s name in the end bracha of retzei, he should go back to Yaleh V’yavo and continue from there. If Hashem’s name was already said, he should continue without reciting Yaleh V’yavo[13] תכב, א, ומ"ב (סק"ד) .

b. If one forgot to recite Yaleh V’yavo during Shachris or mincha, and did not yet recite Hashem’s name in the end bracha of retzei, he should go back to Yaleh V’yavo and continue from there. If Hashem’s name was already said, but the bracha was not completed, he should complete the bracha with “Lamdeini chukecha”, go back to Yaleh V’yavo and continue from there. If the bracha was already completed, Yaleh V’yavo should be recited there, and then continue to Modim. If he already started modim, he should go back to Retzei and continue from there. If he already took three steps back, he must repeat shemoneh esrei[14] תכב, א .

c.     If one recited Yaleh V’yavo erroneously, and realized his mistake at any time before the end of davening, he should go back to the beginning of Retzei[15] מ"ב (קח,לח), דלרוב אחרונים מיקרי הפסקה, ודלא כשו"ע כ' דלא מיקרי הפסקה. . If he realized after he took three steps back, he need not repeat shemoneh esrei[16] מ"ב (שם) בשם חיי"א .

F. Al Hanisim

d.     If one forgot Al Hanisim but remembered before reciting Hashem’s name at the end of the bracha, he should say Al Hanisim and continue the bracha from there[17] תרפב, א. וע' מ"ב (קיד, לב) שלא יאמרנו בין הברכות. . If he already said Hashem’s name, he should recite it before elokai netzor[18] מ"ב (תרפב, ד). וע' ט"ז (סק"ה) משמע שיאמר הנוסח "הרחמן הוא יעשה לנו נסים..." כמו בברכת המזון, וכן משמע קצת במ"ב, אבל ערה"ש (סק"ג) כ' לומר על נסים, וכן סתמנו בפנים. . If he did not recite it there, he need not repeat shemoneh esrei[19] תרפב, א. .

G. Other Mistakes and Additional Laws

If one is unsure whether he recited mashiv haruach or vsein tal umatar, and thirty days have passed since he began reciting it, he can assume that he recited it and need not go back. However, if less than thirty days have passed, or he is unsure whether he recited one of the other insertions, he must assume he did not say it, and follow the appropriate guidelines mentioned above.

If one mistakenly recited an inapplicable insertion or phrase, but it is not false or inapplicable, such as starting “elokainu v’elokai avosainu” of yaaleh vyavo on an incorrect day, or saying “mashiv haruach” before saying “hageshem”, he should stop immediately and say the correct continuation of the bracha. If he said something which is false or inapplicable (such as umorid hageshem in the summer, kasveinu b’sefer hachaim, or byom rosh hachodesh hazeh), he should go back to the beginning of the bracha[20] מ"ב (קח, לח) . If he already completed the bracha, he need not go back, and if he finished shemoneh esrei he need not repeat it[21] מ"ב (קח, לח), דאע"פ שלרוב אחרונים מיקרי הפסקה דהוי כמו שח בשוגג, כ' חיי"א (ח"א כה, יא-יג) דאפי' אם שח בשוגג באמצע התפלה, אם כבר סיים הברכה או התפלה אינו חוזר. וע"ש בשם דרך החיים דרק אם אמר שקר, כגון שאמר יעלה ויבא (עד הסוף) שאומר שהוא ראש חודש והוא שקר, מקרי הפסקה וצריך לחזור לתחלת הברכה, אבל אם אמר הבדלה בחונן הדעת, לא הוי שקר אלא כמוסיף בתפלתו ואין צריך לחזור. וע' שו"ע (קח, יב) דבכל גווני לא מיקרי הפסקה. ועערה"ש (קח, כא) בשם הגר"ז כ' טוב לחזור להתפלל בתורת נדבה ואין צריך לחדש בה דבר. .

If one had skipped one of these phrases and continued the bracha, he must go back to recite the phrase and continue the bracha from there.

If, during shemoneh esrei, one forgot an insertion which necessitates repeating shemoneh esrei and he did not realize until the time for the next tefila, he must recite an additional shemoneh esrei after davening that shemoneh esrei, and the second one is counted as tashlumin (compensatory prayer). If he omitted an insertion during mincha, and did not realize until after sunset, but during ma’ariv that addition is not recited, he must recite an additional shemoneh esrei, but, because some opinions maintain that he need not recite it, he should have in mind that if he is not obligated to do so, it is a nedava[22] מ"ב (קח, לב). ולדעת השו"ע (קח, יא) חייב להתפלל שתים. (voluntary prayer). For example, if one forgot ya’aleh v’yavo during mincha on the second day of Rosh Chodesh, he must say an additional ma’ariv with a condition of nedava. However, if one forgot an addition on Friday afternoon when that addition is not recited on Shabbos, such as forgetting ya’aleh v’yavo on Friday afternoon when Shabbos is not Rosh Chodesh, he may not recite an additional shemoneh esrei, as a tefilas nedava cannot be recited on Shabbos[23] מ"ב (קח, לו) .

If one mistakenly began reciting the bracha of Shalom Rav instead of Sim Shalom during shacharis or Mussaf, he should stop in the middle and say Sim Shalom. If he already recited Hashem’s name at the end of the bracha, he need not recite Sim Shalom[24] מ"ב (קכז, יג) .

If one mistakenly began reciting Sim Shalom instead of Shalom Rav during mincha or ma’ariv, he should finish saying Sim Shalom[25] ביה"ל (קכז, ב). ונוסחת כמעט כל הראשונים היה לומר "שים שלום" בכל התפלות, אבל בסדור הרוקח (סי' מא, אהבה רבה) כ' לומר שלום רב בבקר ובערב ולא תקנו שים שלום אלא לש"ץ לומר אחר ברכת כהנים. וע' דרכי משה (קכז, ה) הביא בשם הגהות מיי' לומר שלום רב במנחה ומעריב, ובמרדכי כ' לומר שים שלום גם בשבת במנחה כיון שיש בו קריאת התורה. .

In Israel, v’sein tal umatar is recited beginning from the seventh of Cheshvan[26] קיז, א . If someone who lives outside Israel, visits Israel on or after the seventh of Cheshvan, before December 4th, and intends on leaving before Dec. 4th, he should continue to recite v’sein bracha, but should add the phrase v’sein tal umatar livracha in the bracha of shomei’a tefila (before the words ki atah…). However, if one intends on remaining in Israel until Dec. 4th, he should recite v’sein tal umatar livracha like the residents of Israel[27] הליכות שלמה (תפלה ח, סע' כא), וביאר שם שהוא דעת הפמ"ג המובא במ"ב (קיז, ה). ואם שכח לאומרו בשומע תפלה, אינו חוזר (שם בהערה). וע' מ"ב (שם) די"א דכל אחד ישאל כבני העיר שנמצא שם. .

If one mistakenly did not recite ul’chaparas pasha during the first six months of a leap year, he need not go back to that part of the bracha to recite it[28] ?. ע' מ"ב (תכג, ו) ופמ"ג (מש"ז סק"ב) שיש כמה מנהגים בזה. .


[1] מ"ב (?)

[2] קיד, ה-ו, ומ"ב שם.

[3] קיד, ד

[4] ע' שו"ע (קיז, א) דהיינו יום ס' אחר התקופה. ואע"פ שהתקופה נופלת ב-September 22/23, וצריכים להתחיל ע"פ חשבון זה ב-November 21/22, ע' עלה יונה מרצבך (עמ' עט) דהטעם לזה כיון שהחשבון המוזכר בגמ' אינו מדוייק, כמ"ש רמב"ם (הל' קדה"ח י, ו), אבל אין לנו כח לשנות מה שקבעו חז"ל, הגם שיודעי דבר ידעו שזה לא הזמן המדוייק, עכת"ד. וע' ברכי יוסף (רכט, א) וז"ל, סבר שמואל לתקן דבר שרוב בני אדם מכירין בו, ושבתי דינים יעמדו אחריו ויתקנו מזמן לזמן, וכיון שלא עמד לנו ב"ד חשוב אחריו אין בנו כח לזוז מקביעותו של מר שמואל לשאלת מטר, עכ"ל. וע"ע חזון איש (או"ח קלח, ד) כתב על זה "ונתנה ההלכה לחשוב בקירוב, שלא ניתנו המצות אלא לצרף הבריות... ולכל הני אינו מפסיד אם הקביעות של גבולי הצמצום יהי' בקירוב כדי שיוכלו לקיים מצות המעשיות אף חלושי הדעת", ע"ש באריכות. וכעין זה בתשב"ץ (ח"א סי' קסה, ובקונטרס תפארת ישראל בענין מולדות, אות ח).

וע' רמב"ם (קדה"ח פרקים ט'-י') ובגמ' החשבון המובא הוא חשבון שמואל, דבכל שנת החמה יש שס"ה ימים ושש שעות, ותקופת ר' אדא (המוזכר בספר שאין לנו עכשיו, הנקרא תקופת ר' אדא) הוא יותר מדוקדק, והוא בערך ה' שעות ו-55 מינוט, והחשבון האמיתי הוא בערך 52 מינוט. ולמעשה, חשבון השנים שלנו הוא ע"פ תקופת ר' אדא, אבל חשבון שאנו עושים לברכת החמה ולאמירת ותן טל ומטר הוא ע"פ תקופת שמואל.

[5] ומשמע בשו"ע (קיז, ה) שאין צ"ל "לברכה".

[6] קיז, ה, ומ"ב (ס"ק יט).

[7] קיז, ג, ומ"ב שם

[8] אחרי בדיקה מצאתי, שרוב מה שזורעים ב-tri-state area הוי corn, וזורעים אותו בדרך כלל בין 15 APRIL ו-1 JUNE, תלוי באויר באותו מקום, וצריכים גשם הרבה לב' שבועות אחר זריעה וגם קצת אחרי זה, וזמן המאוחר שפסח נופל הוי כ-24 APRIL, והיוצא מכל זה דבדרך כלל, אם שכח אם אמר ותן טו"מ תוך ל' יום מיום א' של פסח, יתפלל בתורת נדבה.

[9] ביה"ל קיז, ב, ד"ה הצריכים. ועערה"ש (סק"ז) כ' אנו מרחיקין מלהתפלל בתורת נדבה מפני העדר כוונתינו. וגם כ' שם שאם לא אמר ותן טו"מ בימות החורף במקום שאין צריכים מטר, הוא הדין שאין צריך לחזור, אבל בשו"ע כתב דבכל המקומות חייב לחזור, ולא נראה לחלק בין אמר בימות החורף ובין אמר בימות החמה, וע"ש סיים בצ"ע.

[10] סי' רצד, סע' א וסע' ד, ע"פ מ"ב (סק"ז). ואין לומר "למדני חקיך" אחר שאמר השם, דאין עצה זו מועלת אלא במקום שהיה חייב לחזור, אבל לא בכה"ג.

אמנם, אם לא יהיה לו כוס בלילה או למחר, יש לאומרו בשומע תפלה (מ"ב סק"ו). ואם לא אמרו בשומע תפלה, צריך לחזור ולהתפלל (סע' ב).

[11] תקפב, א, ומ"ב שם

[12] תקפב, ה, ומ"ב שם

[13] תכב, א, ומ"ב (סק"ד)

[14] תכב, א

[15] מ"ב (קח,לח), דלרוב אחרונים מיקרי הפסקה, ודלא כשו"ע כ' דלא מיקרי הפסקה.

[16] מ"ב (שם) בשם חיי"א

[17] תרפב, א. וע' מ"ב (קיד, לב) שלא יאמרנו בין הברכות.

[18] מ"ב (תרפב, ד). וע' ט"ז (סק"ה) משמע שיאמר הנוסח "הרחמן הוא יעשה לנו נסים..." כמו בברכת המזון, וכן משמע קצת במ"ב, אבל ערה"ש (סק"ג) כ' לומר על נסים, וכן סתמנו בפנים.

[19] תרפב, א.

[20] מ"ב (קח, לח)

[21] מ"ב (קח, לח), דאע"פ שלרוב אחרונים מיקרי הפסקה דהוי כמו שח בשוגג, כ' חיי"א (ח"א כה, יא-יג) דאפי' אם שח בשוגג באמצע התפלה, אם כבר סיים הברכה או התפלה אינו חוזר. וע"ש בשם דרך החיים דרק אם אמר שקר, כגון שאמר יעלה ויבא (עד הסוף) שאומר שהוא ראש חודש והוא שקר, מקרי הפסקה וצריך לחזור לתחלת הברכה, אבל אם אמר הבדלה בחונן הדעת, לא הוי שקר אלא כמוסיף בתפלתו ואין צריך לחזור. וע' שו"ע (קח, יב) דבכל גווני לא מיקרי הפסקה. ועערה"ש (קח, כא) בשם הגר"ז כ' טוב לחזור להתפלל בתורת נדבה ואין צריך לחדש בה דבר.

[22] מ"ב (קח, לב). ולדעת השו"ע (קח, יא) חייב להתפלל שתים.

[23] מ"ב (קח, לו)

[24] מ"ב (קכז, יג)

[25] ביה"ל (קכז, ב). ונוסחת כמעט כל הראשונים היה לומר "שים שלום" בכל התפלות, אבל בסדור הרוקח (סי' מא, אהבה רבה) כ' לומר שלום רב בבקר ובערב ולא תקנו שים שלום אלא לש"ץ לומר אחר ברכת כהנים. וע' דרכי משה (קכז, ה) הביא בשם הגהות מיי' לומר שלום רב במנחה ומעריב, ובמרדכי כ' לומר שים שלום גם בשבת במנחה כיון שיש בו קריאת התורה.

[26] קיז, א

[27] הליכות שלמה (תפלה ח, סע' כא), וביאר שם שהוא דעת הפמ"ג המובא במ"ב (קיז, ה). ואם שכח לאומרו בשומע תפלה, אינו חוזר (שם בהערה). וע' מ"ב (שם) די"א דכל אחד ישאל כבני העיר שנמצא שם.

[28] ?. ע' מ"ב (תכג, ו) ופמ"ג (מש"ז סק"ב) שיש כמה מנהגים בזה.

Next: Chazzan and Chazaras Hashatz
Chazzan and Chazaras Hashatz